Over ons » Adviseurs » Eefje van der Zalm

Eefje van der Zalm

Met veel plezier begeleid ik als taal-leesspecialist schoolteams, interne begeleiders en leerkrachten. Ik vind het belangrijk op een vakkundige, betekenisvolle en interactieve manier leerkrachten te begeleiden bij het zoeken naar antwoorden op vragen en hen bij te staan bij het vergroten van vakkennis. Daarbij zijn nieuwe theoretische inzichten leidend.

Leren doe je telkens weer en overal. Iedereen doet dat op een manier die bij hem past. Dat maakt werken met leerkrachten juist zo uitdagend. De feedback die ik krijg is dat ik op een enthousiaste manier leerkrachten begeleid naar deskundigheid op het gebied van  taal- en leesonderwijs.

Tijdens het werken met leerkrachten is het belangrijk dat er een vonk ontstaat  die er voor zorgt dat  in de eigen school enthousiast onderzocht wordt  hoe taal/leesonderwijs verbeterd kan worden en dat leerkrachten gereedschap hebben om in de eigen school een vuurtje te ontsteken.  Deze vonk en inspiratie overbrengen, zijn voor mij als adviseur kernwaarden.

Expertise

Als Pedagoog (UVA) en Master NT2 (UVA) heb ik mij onder andere gespecialiseerd in:

Taal en lezen in het primair onderwijs 

  • Meertaligheid en NT2 ontwikkeling
  • Voor- en Vroegschoolse educatie
  • Jonge kind
  • Mondelinge communicatie en CombiList
  • Schoolontwikkeling op basis van professionele leergemeenschappen

Selectie van opdrachten

  • Post HBO opleiding taalcoördinator.
  • Projectleider onderzoek Uitdagen tot geprek
  • Projectleider onerzoek Kansen in spel
  • Begeleiden van schoolteams, bijvoorbeeld begrijpend luisteren en begrijpend lezen voor scholen van de Stichting Proceon, Woordenschat traject voor OBS de Zoeker in Zaandijk en
  • Jonge kind traject samen met de Activiteit en Ipabo voor scholen, peuterspeelzalen en kdv's in Den Helder.

Werkervaring

Senior-Onderwijsadviseur MOC

  • Taal- en leesadviseur op basisscholen (maatwerk)
  • Nascholing waaronder de post-hbo-opleiding Taalcoördinator
  • Tutor Master leren en Innoveren


Werkverleden

  • Onderwijsadviseur bij de IJsselgroep
  • Taal-leesspecialist
  • Coördinator opvang Niet Nederlandstalige leerlingen in Almere
  • Coördinatie van de Centrale Opvang Klassen en de Kopklas in Almere
  • Begeleiding van leerkrachten en leerlingen in de COK en Kopklas
  • Nascholing waaronder de post-hbo-opleiding Taalcoördinator
  • Diverse functies in het basisonderwijs

Publicaties

  • Blauw de A. & E.van der Zalm (2014) Praten over de wereld. Gesprekken aan tafel leggen de basis. In: Het Jonge Kind. Oktober 2014. p.10-13.
  • Damhuis, R. & E. van der Zalm (2014). Maak een probleem. Hoe je kinderen uitdaagt om actief te denken in gesprekken tijdens spel. In: Zone 2014, Jaargang 13 nr. 4.
  • Damhuis, R., A. Tammes, A. Vonk. E van der Zalm (2015). Meer kennis, meer inzicht, meer taal. In: Meer Taal Nummer 3 Jaargang 2, 2015.
  • Damhuis, R., E.van der Zalm & A.Boland (2016). Taaldenkgesprekken tijdens spel, wees speelmaatje. In: Het Jonge Kind. December 2016. p.17-19.
  • Sytema, S & E. van der Zalm (2012) Opleiding taalcoördinator sorteert effect. In: Basisschool en Management. Juli 2012. P.28-31.
  • Verhallen, M. & E. van der Zalm (2005). Verbetering van woordenschatopbouw bij jonge kinderen. Mogelijkheden in de voor- en vroegschoolse educatie. In: TTWiA, 74 , jaargang 2005, nr. 2. p. 33-45.
  • Zalm van der E. & E. Geerling (2003). Analyse 'Ik en Ko' met betrekking tot woordenschat. Zonder woordenschat geen mondelinge taalvaardigheid. Moer. Jaargang 35 nr. 4. P. 140-143.
  • Zalm van der E. & R. Damhuis (2014) Weinig taal toch in gesprek. In: Het Jonge Kind. September 2014.  p.22-25.


Website:
www.uitdagentotgesprek.nl