'We dachten dat het heel serieus en zwaar zo zijn, zo’n gesprek over identiteit, maar het was inspirerend, leuk, verfrissend!’ Vaak hoor ik zo’n reactie na een teambijeenkomst. Zeker, het is ook wennen als je als collega’s met elkaar in gesprek gaat over waarden, over levensovertuigingen. Ik besteed dan ook veel aandacht aan een veilig gespreksklimaat. Daarnaast hecht ik aan duidelijkheid: een team moet wat in handen hebben om mee verder te gaan. De inspiratie moet doorklinken in het dagelijks werk met de kinderen, daar gaat het om!
De begeleiding op het gebied van identiteit is een van mijn werkzaamheden vanuit het Marnix Onderwijscentrum. Daarnaast ben ik onder meer supervisor en studiecoach. Bij de opleiding Master SEN en bij de opleiding Schoolleider (Pentanova) begeleid ik als supervisor verschillende groepen en individuele studenten. Ik verzorg cursussen op het gebied van Kind & Echtscheiding, Kind & Rouw en ik begeleid Master SEN studenten bij hun praktijkonderzoek. Ook ben ik intensief betrokken bij het grote samenwerkingsproject van de Marnix Academie met partnerscholen en dan in speciaal bij het deelproject ‘Samenwerking Ouders en Leraren’.
“Ik zou de manier van werken van Henriëtte willen omschrijven als creatief, concreet en verbindend. Zij begrijpt de verschillen in beleving, gaat daar zorgvuldig mee om en tegelijk zijn haar creatieve werkvormen zo uitnodigend, dat iedereen meedoet. Na afloop heb je afspraken in handen waarmee je echt verder kunt.” (Ellen van Dorssen, Avonturijn Hilversum)