Over ons » Adviseurs » Lisette Uiterwijk

Lisette Uiterwijk

In 2017 ben ik gepromoveerd op het onderwerp onderzoeksmatig leiden en leren in de basisschool. In mijn onderzoek heb ik gekeken naar welke psychologische factoren van invloed zijn op het onderzoeksmatig te werken van leraren en schoolleiders. Daarnaast ging mijn onderzoek in op de wederzijdse beïnvloeding van bestuurders, schoolleiders en leraren op het gebied van onderzoeksmatig werken en de relatie tussen het onderzoeksmatig werken van leraren en de onderzoekende houding van leerlingen.

Binnen het Marnix Onderwijscentrum ben ik senior onderwijsadviseur en denk ik mee bij de ontwikkeling van nieuwe professionaliseringsmogelijkheden.

Vanaf 2018 mag ik in mijn rol als associate lector bij Penta Nova onderzoek doen naar waardegericht leiderschap. Als opleidingscoördinator en kerndocent van de master Educational Leadership werk ik veel met groepen schoolleiders die een stap verder willen komen met hun team en onderzoeksmatig leiderschap verder vorm willen geven. Daarnaast ben ik kennismakelaar bij de NRO Kennisrotonde, het online loket voor de snelle beantwoording van vragen uit het onderwijs naar kennis uit onderzoek.

Selectie van publicaties

Wetenschappelijk

Vaktijdschriften

  • Uiterwijk-Luijk, L. (2019). Het bevorderen van onderzoeksvaardigheden in het mbo. Profiel 28(2): 20-21.
  • Uiterwijk, L. (2018). Een onderzoekende cultuur in de basisschool. Basisschoolmanagement (5): 30-33.
  • Uiterwijk, L. (2017). Samen een stap verder. Hoe schoolleiders een onderzoekende cultuur in de school brengen. SchoolManagement, 19(6): 16-19.
  • Amels, J. & Uiterwijk, L. (2015). Voorkom ruis bij interpreteren data. SchoolManagement totaal, 17(2): 7-9.
  • Uiterwijk-Luijk, E. (2012). Werken met data. Basisschoolmanagement (01): 9-12.

Boekhoofdstukken

  • Uiterwijk, L. (2018). Goedkoop wc-papier is lekkerder! Over de onderzoekende houding van leerlingen in het primair onderwijs. In: M. Krüger (red.), Onderzoeksmatig leidinggeven. Handreikingen voor schoolleiders en bestuurders. Den Haag / Leuven: Acco.
  • Uiterwijk, L. (2018). Bestuurders, waar zijn jullie uitspraken op gebaseerd? Leidinggeven aan data vanuit het bestuur in het primair onderwijs. In: M. Krüger (red.), Onderzoeksmatig leidinggeven. Handreikingen voor schoolleiders en bestuurders. Den Haag / Leuven: Acco.
  • Uiterwijk, L. (2014). Onderzoeksmatig leiden en leren in de basisschool: een promotieonderzoek. In: M. Krüger (red.), Leidinggeven aan onderzoekende scholen. Bussum: Coutinho. 
  • Uiterwijk, L. (2014). De onderzoekende school van bestuur tot leerling. In: M. Krüger (red.), Leidinggeven aan onderzoekende scholen. Bussum: Coutinho.

Beantwoorde onderzoeksvragen voor de NRO Kennisrotonde