Over ons » Blog

Wekelijks vertellen onze adviseurs en cursisten in een blog of vlog over de dingen die zij mee maken bij het Marnix Onderwijscentrum. Op een persoonlijke manier nemen zij je mee de school in.

Nieuwsoverzicht

Verlangen naar de zee

16 maart 2018 blog Alma Krivdic

Donderdagochtend. De bel is nog niet gegaan. Het is meteen al druk. Er is een invaller en als schoolleider vang ik deze op. Onverwacht heb ik een afspraak; als de bel gaat moet ik gelijk weg. Een collega trekt me nog snel aan mijn mouw.

Verlangen naar de zee

In de gang praat ze me bij. Het gaat over een overleg van het onderwijsteam bovenbouw. Een aanzienlijk bedrag ligt ter goedkeuring… Ik moet snel besluiten over nieuwe boeken. Ik knik en zeg dat ik het voor goedkeuring zie verschijnen en erover na wil denken. Tas op de schouder, rode wangen, school uit voor de afspraak.

Maandagochtend. Ik loop binnen en struikel bijna over dozen vol met boeken. De bestelling van donderdag?! Groot bedrag! Geen goedkeuring!

Gedeelde verantwoordelijkheid
Op onze school werken we, net als op een aantal andere scholen binnen stichting Wereldkidz, in onderwijsteams. Het draait om gedeelde verantwoordelijkheid, samen innoveren, eigenaarschap en horizontale sturing. Wij hebben twee onderwijsteams: onderwijsteam bovenbouw en een onderwijsteam onderbouw. Voor de bovengenoemde donderdag is er overleg geweest in de twee onderwijsteams. Uit het overleg van de bovenbouw is er naar voren gekomen dat groep 5/6 beter weer met boeken kan gaan werken op het gebied van taal. De leerkrachten gingen gelijk aan de slag en maakten een bestelling ter goedkeuring. Omdat in de mail naar de administratie ‘volgens afspraak’ werd genoemd, volgde er geen check met de schoolleider en op maandagochtend volgde de bestelling. Een mooi voorbeeld van een proactief onderwijsteam en toch is een deel van deze bestelling teruggegaan.

Zelf besluiten nemen
Heeft een onderwijsteam dan geen bevoegdheid? Zeker! Een onderwijsteam kan zelf besluiten nemen, mits deze een ander onderwijsteam niet in de wielen fietsen, financieel mogelijk zijn en binnen de wettelijke kaders passen. In het geval van de bestelling was er geen overleg met het onderwijsteam onderbouw, terwijl de beslissing een impact heeft op onze manier van werken, ons beleid. Het kan dan nooit het besluit zijn van één onderwijsteam alleen.

Gespreid leiderschap
Had ik als schoolleider toch vooraf moeten zeggen hoe en wat, om het voorval te voorkomen?
Nee! Als je wilt dat er een boot gebouwd wordt, moet je een verlangen naar de zee creëren en niet vertellen wat voor boot je wilt, hoe die gebouwd moet worden, van welke planken etc. Bij gespreid leiderschap en gedeelde verantwoordelijkheid,  is het mijn rol als schoolleider om het verlangen naar de zee aan te wakkeren en de feeling hiermee houden, kwalitatief goed onderwijs creëren voor al onze leerlingen.

En ja, dan is er nu iets te snel een boot gebouwd, zonder contact met het vaste land of medepassagiers en moet die nu een stukje terugvaren. Maar het verlangen naar de zee is gevolgd, er is met elkaar gesproken over het uitvaren en er zal weer met elkaar gesproken worden om een stevigere boot te bouwen.

 

Alma Krivdic

Alma KrivdicSchoolleider Wereldkidz Mozaïek Bongerd