Over ons » Blog

Wekelijks vertellen onze adviseurs en cursisten in een blog of vlog over de dingen die zij mee maken bij het Marnix Onderwijscentrum. Op een persoonlijke manier nemen zij je mee de school in.

Nieuwsoverzicht

De rol van de begeleider?!

Anderhalf uur voordat de sessie zou beginnen kreeg ik een berichtje dat mijn collega die een groep voor haar rekening zou nemen niet aanwezig kon zijn. Mijn eerste reactie was: "Oh nee!". We hadden besloten om juist deze dag de groep op te delen in een groep leerkrachten en een groep schoolleiders. Onafhankelijk van elkaar hadden we een programma ontwikkeld. Helaas waren er geen collega's die konden vervangen. Ik zou het toch echt zelf op moeten lossen.
De rol van de begeleider?!

Nu houd ik altijd wel van een beetje druk en spanning, dat zorgt soms dat ik beter presteer. En tegelijkertijd dacht ik: "Nu kan ik de principes toepassen". De principes waar we het over hebben met elkaar bij "Samen het leren organiseren". Eén van de principes is dat we samen het leren vormgeven. En dat is hiërarchie vrij. Het team is namelijk collectief verantwoordelijk voor het organiseren van leren. De taken en rollen kunnen door iedereen uitgevoerd worden.

Als begeleiders komt het voor dat we onszelf overschatten. Manon Ruijters zei wel eens dat begeleiders mensen zijn die ontwikkeling van andere mensen in de weg kunnen staan. Zoals ik het begrepen heb, bedoelt zij daarmee dat begeleiders de neiging hebben om altijd te helpen en misschien zelfs de stap wel te zetten voor de lerende. En de lerende hiermee de kans te ontnemen om zelf te groeien. Doordat ik alleen was, kon ik niet anders dan alleen het proces organiseren en faciliteren, zodat beide groepen tot hun recht kwamen.

Eerlijk besprak ik met de de deelnemers dat het een creatieve sessie zou worden waarbij we elkaar nodig hadden om onze doelen te halen. Na een korte introductie ging de ene groep zelfstandig aan de slag en kon ik de andere groep begeleiden en zo wisselden deze groepen en opdrachten zich af. Doordat ik niet steeds aanwezig kon zijn bij elke groep, werd het leren automatisch vormgegeven met elkaar. Het waren wederzijdse afhankelijkheid, experimenteren, ruimte geven en vertrouwen die ervoor zorgden dat deze sessie succesvol was.

Ik wil graag vaker het samen verantwoordelijk zijn voor leren actief inzetten, omdat ik er in geloof dat leren plaatsvindt vanuit chaos of verlegenheid situaties. Wat we willen leren is vaak al in ons aanwezig. Wat een begeleider hoort te doen zegt Otto Scharmer heel mooi. Hij zegt dat het gaat om "Generative listening". Dat betekent verbinden met de wereld. De dingen te kunnen laten gaan en te komen. Een goede begeleider luistert naar wie je in potentie kunt zijn.

 
Jolijn Slingerland

Jolijn SlingerlandAdviseur Marnix Onderwijscentrum