Over ons » Blog

Wekelijks vertellen onze adviseurs en cursisten in een blog of vlog over de dingen die zij mee maken bij het Marnix Onderwijscentrum. Op een persoonlijke manier nemen zij je mee de school in.

Nieuwsoverzicht

Je leren organiseren met beeldmateriaal

Ik ben Mieke Staal. Ik werk als onderwijsadviseur bij het Marnix Onderwijscentrum in Utrecht. Je blijven ontwikkelen is één van mijn kernwaarden. Tot nu toe heb ik het leren vooral gekoppeld aan mensen, waarbij het kind in ontwikkeling vaak een centrale plek speelt. Leren als organisatie is een verkenningstocht waar ik inmiddels middenin zit.

Je leren organiseren met beeldmateriaal

Gespannen

Twee procesbegeleiders zaten naast elkaar. De vraag van mijn collega was “wat heb je meegenomen van de vorige bijeenkomst”. Ze hoorden de vraag niet. Ze waren alleen bezig met wat zou komen: het terugkijken van de beelden die zij hadden opgenomen”. Eén van de twee kreeg in de bijeenkomst een compliment van een collega. Hij kwam niet aan. Te gespannen?

Klein kijken

Ik ben opgeleid tot beeldcoach en heb vanuit die rol al veel leerkrachten en groepen mogen begeleiden. Naar aanleiding van een concrete vraag van een leerkracht of een groep maak ik beeldopnames. Deze opnames vormen het uitgangspunt voor een begeleidingsgesprek. De beelden tonen hierbij de buitenkant, het gedrag. De gesprekken naar aanleiding van de beelden gaan over het bewust worden van wat er onder het gedrag zit. De techniek van het “klein kijken” is hierbij heel helpend. We zetten de beelden vaak stil en bespreken wat er te zien is op het beeld, wat de aanleiding is, wat het gevolg en of dit is wat past bij wat iemand wil uitstralen of bereiken.

Ambitie

In de cursus “Procesbegeleider” hadden de procesbegeleiders ter voorbereiding op de bijeenkomst filmbeelden gemaakt en deze bekeken. Op basis van deze beelden is iedere procesbegeleider op zoek gegaan naar een fragment waar hij trots op is, een fragment waarin een cognitieve interventie te zien en een fragment waarin een conatieve interventie te zien is. In de bijeenkomst zullen de beelden besproken worden. Ik weet dat iedereen uit de groep in staat is de beelden te bekijken en de interventies te herkennen. Daarmee wordt gedrag zichtbaar, een mooi resultaat. Mijn ambitie ligt nog hoger: een bewust wording van het effect van het gedrag en een bewustwording van de onderliggende kwaliteiten.

Kijkrichting

Tijdens mijn voorbereiding was ik mij ervan bewust dat het niet mogelijk is om met iedere procesbegeleider 1 op 1 de beelden te bekijken. De organisatie moet dus zo zijn dat er veel van en met elkaar geleerd gaat worden. Mijn belangrijkste tool was het geven van goede kijkrichtingen door het stellen van de juiste vragen. Hoe zal dit uitpakken?

Inzicht in eigen kunnen

En wat is het dan een cadeau om te mogen werken met negen professionals. Onwennig nog met het terugzien van eigen beelden een in nieuwe rol. Maar zo ongelooflijk bereid het eigen leren te organiseren. Ik kreeg de kans om bij ieder groepje mee te kijken en met een paar kleine vragen het leren nog meer te intensiveren. En wat gaaf om te zien en te horen dat de deelnemer die aan het begin van de bijeenkomt zei “ik vind mijn beelden saai, het kabbelt een beetje” een het eind van de bijeenkomst te horen zeggen “Mijn kracht is dat ik goed luister en observeer. Ik geef veel ruimte aan anderen. En als het moet, grijp ik in”.

Wil jij ook net als Mieke ook beeldcoach worden? Volg dan onze cursus beeldoach