Over ons » Blog

Wekelijks vertellen onze adviseurs en cursisten in een blog of vlog over de dingen die zij mee maken bij het Marnix Onderwijscentrum. Op een persoonlijke manier nemen zij je mee de school in.

Nieuwsoverzicht

De 12 X-factoren voor het leren organiseren

Het leren organiseren was een succes! Met stralende gezichten liepen leerkrachten en schoolleiders de laatste bijeenkomst uit. Met een kop koffie in de hand stonden we nog even na te praten. “Wat maakte dit nu tot een succes?", vroeg een van de directeuren.

De 12 X-factoren voor het leren organiseren

Dat was een goede vraag. Iets wat me langer bezighield. Op dit moment zit ik in een blogcursus. En daar krijg ik inspiratie om de succesfactoren in beeld te brengen in de vorm van een top 12. Ik zal de twaalf X-factoren delen in vier losse blogs. De komende weken kun je deze van mij verwachten.

Wat moet je doen om het leren te organiseren?

# 12: Eet met elkaar!
Wat is er lekkerder na een middag hard werken om samen met elkaar een hap te nemen van een hartige pizza en een zoet drankje? Eten verbindt mensen met elkaar. Je hebt net pittige onderwerpen besproken en een break is prettig om even los te komen van alles, of juist even verder door te praten over dat ene onderwerp wat je zo aan het hart ligt.
Een van de medewerkers kwam gezellig naast me zitten op een bankje buiten het gebouw waar we aan het werk waren. Een blonde dame met een open en opgeruimd karakter. Frisse felle ogen die me ambitieus aankeken. Ze sprak over vacatures die er binnen de organisatie waren, ik voelde dat ze mogelijkheden zag en het hart wat ze heeft voor de zaak. Ik sprak mijn vertrouwen in haar capaciteiten uit en zij zette de stap om haar ambities zichtbaarder te maken.

# 11: Leer op alle lagen
Het is belangrijk om medewerkers met verschillende rollen bij elkaar te hebben als je iets in je organisatie wilt veranderen. Organisaties zijn vaak log en traag, maar door van alle afdelingen medewerkers in een verandertraject te betrekken is iedereen op de hoogte en trek je met elkaar op. En ben je ook bereid elkaar sneller te helpen.
‘Ik wil wel meedenken over nieuwe ontwikkelingen, maar uiteindelijk besluit de manager toch”. Dat is een door mij veelgehoorde uitspraak. Teleurstelling dat de cirkel van invloed zo klein is. 
In het traject wat ik momenteel begeleid is hier geen sprake meer van. Medewerkers van verschillende afdelingen zitten met elkaar in een groep over een flap gebogen. Zij brainstormen met elkaar over indicatoren die passen bij de principes die zij in hun werk willen ontwikkelen. Direct wordt de leidinggevende gevraagd of er financiële mogelijkheden zijn om een bepaalde keuze te maken. En de medewerkers krijgen zicht op de financiële mogelijkheden.

# 10: Het leren, organiseer je samen
Iedere medewerker is verantwoordelijk voor het leerproces. Kies ervoor om een traject aan te vliegen vanuit een gezamenlijke interesse of situatie die je wilt veranderen. Natuurlijk heb je een programmateam nodig die de bijeenkomsten voorbereid, maar zorg dat de input vanuit de medewerkers zelf komt.
'Vandaag ben ik er niet helemaal bij lijkt het wel!" Dat is wat een van de medewerkers tegen me zei tijdens een sessie die we met elkaar organiseerden. “Het raakt me op een of andere manier niet zo, ik ga er even over nadenken wat het eigenlijk is dat me dwars zit." Niet lang daarna wordt duidelijk wat er speelt. “Ik ben teveel bezig met what’s in it for me!”, zegt de medewerker. “Ik vergat even in het belang van de organisatie te denken. Maar als ik anders kijk, is het prima mogelijk om te leren van wat hier met anderen gebeurd”. 
 
Als procesbegeleider geniet ik van de open contacten en de relaties en verbindingen die ontstaan door de 3 X-factoren die ik zojuist met je heb gedeeld. Ik vind het fijn om dichtbij een organisatie te mogen staan en voel me daarin ook welkom en gelijkwaardig in het leerproces.
Volgende week meer over X-factoren die ‘Het leren organiseren tot een succes maken!’
 

 
Jolijn Slingerland

Jolijn SlingerlandAdviseur Marnix Onderwijscentrum