Aanbod

(Hoog)begaafde kinderen in de school

Doe kennis op over passend onderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen en leer wat hun (onderwijs)behoeften zijn.

(Hoog)begaafde leerlingen begeleiden

Leer om het beleid ten aanzien van hoogbegaafde leerlingen ook daadwerkelijk te realiseren.

Aan de slag met digitale lessen voor flipping the classroom

Maak je eigen video-instructies, kennisclips of weblectures ten behoeve van ‘flipping the classroom’.

Adviesgesprek schoolidentiteit (gratis)

In het gesprek kunnen we wederzijds verkennen welke vragen en behoeften er op de school spelen rond schoolidentiteit.

Anders kijken naar opbrengsten

Maak het werken aan opbrengsten uitdagender, werkbaarder en zinvoller door anders naar opbrengsten te kijken en er anders mee te werken.

Apps in de klas

Wat kun je allemaal met apps in de klas?

Assessment voor leidinggevenden in het onderwijs

Het assessment is een onderzoek dat inzicht geeft in de competenties waarover een kandidaat beschikt en in welke competenties (verder) ontwikkeld kunnen worden. Uitgangspunt hierbij is de beroepsstandaard voor leidinggevenden in het primair of voortgezet onderwijs

Autisme Spectrum Stoornis (ASS) bij kleuters

Herken kleuters met kenmerken van autisme en aan autisme verwante stoornissen (PDD) en krijg inzicht in een specifieke, gestructureerde aanpak.

Basic English Skills for Primary School teachers

Leer in een veilige omgeving Engels te gebruiken in lessituaties op de basisschool.

Basisschooldirecteur worden? Dubbelspoor

Volg 'Dubbelspoor'! Een eenjarig opleidingstraject voor mensen die van buiten het onderwijs als gediplomeerd schoolleider in het beroep willen instromen.

Beeldcoach (basiscursus)

Leer als beeldcoach leraren en teams professionaliseren. Je kunt oplossingsgericht coachen, waarbij je gebruik maakt van video-opnames. Zo kan onder andere het pedagogisch klimaat in de klas verbeteren.

Beeldcoach Deel 2 - Niveau 2

Leer als beeldcoach leraren en teams professionaliseren. Je kunt oplossingsgericht coachen, waarbij je gebruik maakt van video-opnames. Zo kan onder andere het pedagogisch klimaat in de klas verbeteren.

Beeldcoach Deel 3 - Niveau 3

Leer als beeldcoach leraren en teams professionaliseren. Je kunt oplossingsgericht coachen, waarbij je gebruik maakt van video-opnames. Zo kan onder andere het pedagogisch klimaat in de klas verbeteren.

Beeldcoaching

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Beeldcoaching als krachtig middel om het pedagogisch-didactisch klimaat te optimaliseren.

Bevoegdheid bewegingsonderwijs (Post-HBO)

Leer bewegingsonderwijs te geven aan groep 3 t/m 8 met de opleiding Bevoegdheid bewegingsonderwijs.

Bevoegdheid bewegingsonderwijs (Post-HBO) - versneld

Leer bewegingsonderwijs te geven aan groep 3 t/m 8.

Coach in het onderwijs (Post-HBO)

Word gecertificeerd coach. Ondersteun je collega’s bij complexe vragen over het verbeteren van hun professionaliteit.

Coach van startende leerkrachten

Coach startende leerkrachten (young professionals) tijdens hun eerste jaren in het onderwijs

Coaching

Het doel van coaching is bewustwording en het versterken van vaardigheden.

Coaching en begeleiding op het gebied van (hoog)begaafdheid

Ondersteuning bij het opzetten en uitvoeren van beleid dat tegemoet komt aan de (onderwijs)behoeften van hoogbegaafde leerlingen en/of het begeleiden van individuele leerlingen.

Coöperatief leren

Leer coöperatief leren toe te passen in je eigen onderwijssituatie.

Coördinator Engels

Deze cursus is bedoeld voor schoolleiders en/of leraren die een coördinerende rol (gaan) spelen bij vvto en meertaligheid in hun school. Ook voor leraren die al taalcoördinator zijn.

Coördinator Lezen (Post-HBO)

Lezen is een cruciale vaardigheid in de 21e eeuwse samenleving. Je ontwikkelt je tot specialist om leesplezier, leestechniek en leesbegrip bij leerlingen te bevorderen. Je leert een centrale rol te spelen bij vernieuwingen en verbeteringen op het gebied van leesonderwijs. Je schrijft een leesbeleidsplan in samenwerking met het team en het management van de school.

Coördinator Onderzoekend en Ontwerpend leren (Post-HBO) (vh. Onderwijskundig expert Wetenschap en Technologie)

Ontwikkel je tot onderwijskundig expert wetenschap en technologie (W&T) binnen jouw school of bestuur. Geef vorm aan onderzoekend en ontwerpend leren in de school en ontwikkel je tot innovator W&T.

Coördinator Onderzoekend en ontwerpend leren (Post-HBO) middag/avondvariant (vh. Onderwijskundig expert Wetenschap en Technologie)

Ontwikkel je tot onderwijskundig expert wetenschap en technologie (W&T) binnen jouw school of bestuur. Geef vorm aan onderzoekend en ontwerpend leren in de school en ontwikkel je tot innovator W&T.

Coördinator Rekenen (Post-HBO)

Word coördinator rekenen in je eigen school en bewaak en bevorder de inhoudelijke kwaliteit van het reken-wiskunde onderwijs.

Coördinator Rekenen (Post-HBO) - middag-avondvariant

Word coördinator rekenen in je eigen school en bewaak en bevorder de inhoudelijke kwaliteit van het reken-wiskunde onderwijs.

Coördinator Sociale Veiligheid

Hoe pakken we pesten op school structureel aan? Wat verwachten wij van leraren? Hoe kunnen we ouders hierbij betrekken?

Coördinator Taal (Post-HBO)

Als coördinator taal bewaak je de kwaliteit van het taalonderwijs, ben je vraagbaak en stimulator voor het team op het gebied van taal en taalonderwijs en ben je degene die de veranderingen planmatig aanpakt.

Coördinator Taal (Post-HBO) middag/avondvariant

Als coördinator taal bewaak je de kwaliteit van het taalonderwijs, ben je vraagbaak en stimulator voor het team op het gebied van taal en taalonderwijs en ben je degene die de veranderingen planmatig aanpakt.

Cultuurbegeleider (Post-HBO)

Goed cultuuronderwijs werkt aan creativiteitsontwikkeling van kinderen

Cultuurbegeleider (Post-HBO) middag/avondvariant

Goed cultuuronderwijs werkt aan creativiteitsontwikkeling van kinderen

Cursus voor herintreders

Je hebt een pabo-diploma op zak, maar je staat al een tijd niet meer voor klas of je hebt sinds je afstuderen helemaal niet in het basisonderwijs gewerkt. Toch trekt het werk van leerkracht je.

De 'moeilijke groep'

Krijg ondersteuning bij een ‘moeilijke groep’. Met de directeur, het zorgteam en de leraar wordt gezocht naar oplossingen.

De eigen kunstcanon

Favoriete kunstwerken van de leerlingen als uitgangspunt voor verbeeldende lessen

De leerlingenpopulatie verandert, wat nu?

Leer als team krachtig leren omgaan met toenemende culturele en religieuze diversiteit, bepaal de visie en werk aan verbinding.

De rol van de bovenschools opleidingscoördinator

De BOC is de spin in het web van het Partnerschap in Opleiding en Ontwikkeling. Hoe kan je goed vormgeven aan de rol en wat wordt er van je verwacht?

De vreedzame school

De Vreedzame School wil het sociale en emotionele klimaat in de klas en de school veranderen. Het gaat om het werken aan de identiteit van de school als democratische gemeenschap waarin ieder gezien en gehoord wordt en verantwoordelijkheid en betrokkenheid van leerlingen én leraren geoptimaliseerd worden.

Een goede balans tussen werk en privé

Leer effectief om te gaan met tijd, energie en je sterke kanten.

Een passende methode godsdienst/levensbeschouwing

Verken het aanbod van methodes godsdienst/levensbeschouwing met (een deel van) het team, experimenteer ermee, kom tot een afgewogen keuze en wordt persoonlijk begeleid bij de invoering.

Een vreedzame schoolidentiteit

Leer een authentieke verbinding te maken tussen De Vreedzame School en de levensbeschouwelijke identiteit van je school.

Engels leren is Engels doen 1 (ELIED1)

Eerste cursus vroeg vreemde talenonderwijs (vvto) Engels voor teams: een combinatie van didactiek en toegepaste taalvaardigheid. Deze cursus kan los gevolgd worden maar ook de eerste stap vormen naar het keurmerk TalenT.

Engels leren is Engels doen 2 (ELIED2)

Vervolgcursus vroeg vreemde talenonderwijs (vvto) Engels voor teams. Deze cursus kan los gevolgd worden maar ook de tweede stap vormen naar het keurmerk TalenT.

Filosoferen met kinderen

Leer wat filosoferen met kinderen is, ervaar wat het kan opleveren en oefen je eigen vaardigheden om met leerlingen denkgesprekken te voeren.

Filosoferen met kinderen over levensvragen

Leer op een laagdrempelige manier levensvragen met je leerlingen bespreekbaar te maken. Ontdek bovendien hoe je leerlingen uitnodigt tot eigen betekenisgeving.

Formatief evalueren van de mondelinge taalvaardigheid met ‘Mondeling op Maat’

Weet hoe je gericht kan werken aan de concrete doelen om de mondelinge taalvaardigheid te verbeteren. Leer daarvoor omgaan met formatief evalueren en het instrument ‘Mondeling op Maat’ (SLO)

Gedragsproblemen door verwaarlozing in de vroegste jeugd en loyaliteitsproblemen

Ontdek de fasen van het hechtingsproces en loyaliteitsbanden van kinderen. Leer vertrouwensrelaties aan te gaan.

Gedragsspecialist Basisopleiding (Post-HBO)

Sommige kinderen hebben extra zorg nodig op het gebied van leren én gedrag. De verwachtingen vragen veel van de professionaliteit van de leraar van nu.

Gedragsspecialist Basisopleiding (Post-HBO) - middag-avondvariant

Sommige kinderen hebben extra zorg nodig op het gebied van leren én gedrag. De verwachtingen vragen veel van de professionaliteit van de leraar van nu.

Geschiktheidsonderzoek zij-instroom

Om als zij-instromer aan de slag te kunnen gaan in het primair onderwijs is het verkrijgen van een geschiktheidsverklaring via een onderzoek verplicht (Regeling zij-instroom wet primair onderwijs).

Goede medezeggenschap - efficiënt en effectief

Verbeter de kwaliteit van je medezeggenschap. Maak bewust gebruik van je rechten. Verhoog de effectiviteit en efficiëntie van de MR.

Groepsoverzichten en groepsplannen

Krijgt ondersteuning bij het invullen van groepsoverzichten en groepsplannen, zodat je dit zo efficiënt en effectief mogelijk kunt doen.

Haal meer uit Snappet!

Leer je lessen te optimaliseren met Snappet. Leer de stroom aan leerlingdata te analyseren en interpreteren en heb kennis van gedifferentieerde instructie en het lesgeven vanuit rekendoelen.

Het brein van het jonge kind

Leer welke belangrijke ontwikkeling peuters en kleuters doormaken op het gebied van zelfregulatie en welke rol de executieve functies hierbij spelen. Ontwikkel vaardigheden om in te spelen op ontwikkelingsmogelijkheden.

Het coachen van leraren

Coaching is een begeleidingsactiviteit, gericht op leren in de organisatie. Hiermee wordt de kwaliteit van de taakuitvoering van de leraar in het primair onderwijs op een hoger niveau gebracht. Coachen is: ondersteuning van het leren van de ander met als doel nieuw professioneel gedrag te verwerven.

Hoe gaan wij om met de meldcode?

Professionaliseren op de wet meldcode, een blended cursus.

Iedereen kan leren schrijven

Leren hoe je al je leerlingen met plezier aan het schrijven kunt krijgen, hoe je hun schrijfproces kunt begeleiden en zo gericht kunt werken aan hun schrijfvaardigheid.

Implementeren van Passende Perspectieven op Rekenen

Leer gefundeerde keuzes in doelen maken voor rekenzwakke leerlingen voor wie het 1F-niveau rekenen te hoog gegrepen (b)lijkt. Samen wordt er gekeken wat dit betekent voor het reken-wiskundeonderwijs in de school en welke consequenties dit heeft voor de dagelijkse rekenlessen.

In gesprek met ouders (en kinderen)

Hoe communiceer je handig met ouders, ook als er kinderen bij zijn? Leer gesprekken te voeren vanuit een duidelijke structuur, vanuit jouw eigen stijl, met minder gedoe en meer begrip voor elkaar.

Intern Begeleider Basisopleiding (Post-HBO)

Leer de zorgstructuur binnen een school op te zetten en te coördineren. Lever een bijdrage aan het implementeren van vernieuwingen op school.

Intern Begeleider Basisopleiding (Post-HBO) Middag/avondvariant

Leer de zorgstructuur binnen een school op te zetten en te coördineren. Lever een bijdrage aan het implementeren van vernieuwingen op school.

Intern Begeleider Top-opleiding (Post-HBO)

Geef vorm aan het zorgbeleid (analyseren van alle zorgactiviteiten en op basis daarvan adviezen geven over ontwikkelen van het – bovenschools – zorgbeleid). Geef leiding aan veranderingsprocessen ten aanzien van de leerlingenzorg.

Intern coördinator Opleiden in de school (kort)

Na deze cursus ben je gekwalificeerd voor het begeleiden en opleiden van studenten van de Marnix Academie op de partnerschool in het kader van Partners in Opleiding en Ontwikkeling. Als intern coördinator (schoolopleider) ben je binnen het Partnerschap de ‘linking pin’ vanuit de partnerschool voor de studenten, de relatiebeheerder, de bovenschools opleidingscoördinator en de directeur van de school.

Intern coördinator Opleiden in de school (lang)

Na deze cursus ben je gekwalificeerd voor het begeleiden en opleiden van studenten van de Marnix Academie op de partnerschool in het kader van Partners in Opleiding en Ontwikkeling. Als intern coördinator (schoolopleider) ben je binnen het Partnerschap de ‘linking pin’ vanuit de partnerschool voor de studenten, de relatiebeheerder, de bovenschools opleidingscoördinator en de directeur van de school.

Jonge Kind Specialist (Post-HBO)

Ontwikkel onderwijsaanbod voor het jonge kind en geef dit vorm in de praktijk.

Jonge Kind Specialist (Post-HBO) middag/avondvariant

Ontwikkel onderwijsaanbod voor het jonge kind en geef dit vorm in de praktijk.

Jonge kinderen in beweging

Leer hoe je jonge kinderen voldoende mogelijkheden kunt bieden om te bewegen in je dagelijkse praktijk en ga hiermee concreet aan de slag. Je krijgt in deze praktische cursus achtergronden en tools aangereikt om dit direct vorm te geven.

Kennis van het kinderbrein

Met kennis van de executieve functies kijk je anders naar gedrag en leren van kinderen. Je begrijpt beter welke pedagogische en didactische middelen kinderen helpen om tot leren te komen en hoe je probleemgedrag kunt voorkomen.

Kinderen en echtscheiding

Zorg dat kinderen van gescheiden ouders zich gehoord voelen. Leer omgaan met de vragen van gescheiden ouders.

Kinderen en rouw

Weet wat kinderen en teamleden nodig hebben bij rouw in school. Krijg inzicht in goede werkvormen, draaiboeken en (voor)leesboeken.

Kinderen met (kenmerken van) faalangst

Herken kenmerken van faalangst en bedenk een aanpak, waardoor het kind weer vertrouwen krijgt in zijn eigen mogelijkheden.

Kinderen met concentratieproblemen en/of (kenmerken van) hyperactiviteit

Ken de (verschillende) oorzaken van concentratieproblemen en/of hyperactiviteit. Schep een veilige, gestructureerde omgeving, waarin kinderen tot hun recht komen.

Kleuters leren met muziek

Bevorder de sociaal-emotionele, motorische en de cognitieve ontwikkeling van kinderen.

Kleuters met concentratieproblemen en/of (kenmerken van) hyperactiviteit

Ken de (verschillende) oorzaken van concentratieproblemen en/of hyperactiviteit en schep een veilige, gestructureerde omgeving, waarin kinderen tot hun recht komen.

Kleuters verdienen muziek!

Op eigentijdse en directe wijze muziek maken met kleuters? Vergroot je vaardigheden!

Krachtig gesprekken voeren

Leer op een open, creatieve manier gesprekken te voeren, zodat doelen sneller worden gehaald en conflicten op een goede manier worden opgelost.

Kunst, cultuur en creativiteit

Je vindt eigen antwoorden voor kunst en cultuur op school. Beeldende vorming als middel voor creativiteitsontwikkeling.

Kunst- en cultuursafari

Ontdekkingen in de eigen schoolomgeving voor het ontwikkelen van verbeeldende lessen.

Kunstkleuters

Kleuters experimenteren met Polok, Matisse, Mondriaan, Appel en Corneille

Leer- en gedragsspecialist Top-opleiding (Post-HBO)

Ontwikkel orthopedagogische en orthodidactische competenties en leer het onderwijs af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen met leer- en gedragsproblemen.

Leiding geven aan duurzame veranderingen rond passend onderwijs

Krijg antwoorden op vragen rond het geven van passende ondersteuning aan leerlingen in de klas en de klassenorganisatie na de invoering van passend onderwijs.

Lerarenopleider

Een lerarenopleider is de leraar van de leraar en dat vraagt specifieke vaardigheden. Toon aan de je beschikt over de bekwaamheden van een lerarenopleider en registreer je bij de Vereniging van Lerarenopleiders ( VELON).

Leren door doen: HOT’s stimuleren door OOL

Leer onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) vorm te geven en toe te passen in je eigen groep/school. Deze didactische aanpak past binnen het werken vanuit 21ste eeuwse vaardigheden.

Losser van de rekenmethode voor sterker onderwijs

Leer op een verantwoorde wijze de rekenmethode meer los te laten. Krijg zicht op de algemene leerlijnen rekenen en ontwikkel inspirerende lessen vanuit de cruciale leerdoelen van de eigen rekenmethode.

Master Educational Leadership (MEL)

Wil je excelleren als schoolleider en opbrengstgericht leiderschap effectief inzetten? Dan is de Master Educational Leadership iets voor jou.

Master Leren en Innoveren

Het invoeren van vernieuwingen en het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs is een weerbarstig proces en valt of staat met de aansturing van het vernieuwingsproces. Met het volgen van de Master Leren en Innoveren ontwikkel je de kwaliteiten van teacher leader die noodzakelijk zijn om een dergelijk veranderings- of innovatieproces in je school te starten en te begeleiden.

Master Passend Meesterschap (MPM)

Je werk als leerkracht is altijd in beweging. Zo is door de komst van passend onderwijs de diversiteit aan leerlingen in de groep toegenomen. Dat leidt tot complexe onderwijssituaties. Tegelijkertijd wordt van jou verwacht dat je het beste uit alle leerlingen haalt. Maar hoe doe je dat? Met de Master Passend Meesterschap ontwikkel je je eigen visie en word je expert in gedrag en leren.

Masterclasses voor young professionals

Voor leerkrachten die korter dan 5 jaar werkzaam zijn in het onderwijs

Meertaligheid aan zet

Je leert de thuistalen en talen in de omgeving van leerlingen in te zetten bij het leren van (Nederlands als tweede) taal én bij het leren leren. Ontwikkel een houding waarin meertaligheid bewust een plaats krijgt in alle lessen!

Mentorentraining ‘in-company’

Begeleid op een professionele manier studenten van de Marnix Academie, binnen Partners in Opleiding en Ontwikkeling.

Met energie en passie voor de klas

Kies voor vitaliteit en plezier in je werk

Meten en meetkunde met kleuters, onderzoekend vormgegeven!

Geef meet- en meetkundeonderwijs aan jonge kinderen met aandacht voor activiteiten die ook de technische interesse stimuleren.

Muziekplezier in groep 3 en 4

Plezier maken met muziek in de groep en op die manier bijdragen aan de taal- en rekenontwikkeling van de kinderen.

Méér muziek in de middenbouw!

Op eigentijdse en directe wijze muziek maken met kinderen in de groepen 3 t/m 6? Vergroot je vaardigheden!

Omgaan met opvallend gedrag

Krijg inzicht in de vraag die het kind stelt met zijn opvallende gedrag en word je bewust van jouw eigen omgang met dit gedrag.

Onderwijs aan nieuwkomers

Verken de belangrijke aspecten van het onderwijs aan een vluchteling-/asielzoekerskind (nieuwkomer)

Onderzoekend en ontwerpend leren met digitale leermiddelen

Aan de slag met digitale leermiddelen bij onderzoekend en ontdekkend leren met jonge kinderen.

Onderzoekend en ontwerpend lesgeven

Leer de principes van onderzoekend en ontwerpend leren toe te passen op het voorbereiden en uitvoeren van je eigen lessen.

Onderzoekend rekenen

Wil je als schoolteam vernieuwend aan de slag met het rekenonderwijs op je school en wil je daar ondersteuning bij? Wij gebruiken de methode als ‘bronnenboek’ en onderzoeken samen met het team hoe de leerlingen in een prikkelende omgeving uitgedaagd kunnen worden om zich verschillende kerninzichten van het rekenen eigen te maken.

Online coaching

Steeds meer mensen kiezen voor begeleiding via internet. Coaching via e-mail is een vorm van coaching die inmiddels zeer succesvol blijkt te zijn.

Ontdeklab Computational thinking en programmeren

In deze module leren de leerlingen vaardigheden op gebied van 'computational thinking'. Dit zien wij als creatief denken over het inzetten van digitale tools om een probleem op te lossen, waarbij leren programmeren belangrijk is.

Ontdeklab Creatief ontwerpen en Maker Education

In deze module leren de leerlingen vaardigheden op gebied van creatief ontwerpen en maken. In het Ontdeklab maken ze bijvoorbeeld kennis met diverse technologische tools die ze daarbij kunnen inzetten.

Ontdeklab Onderzoekend en ontwerpend leren (OOL)

In deze module leren de leerlingen vaardigheden op gebied van onderzoekend en ontwerpend leren. In het Ontdeklab maken zij bijvoorbeeld kennis met diverse technologische tools die ze kunnen inzetten bij onderzoeken en ontwerpen.

Ontwikkelen en begeleiden van uitdagend onderwijs

Leer uitdagend onderwijs te ontwikkelen en te begeleiden. Hiermee zorg je voor aansprekend onderwijs voor álle leerlingen en richt je jouw onderwijs met passie in.

Ontwikkelen en begeleiden van uitdagend onderwijs

Leer uitdagend onderwijs te ontwikkelen en te begeleiden. Hiermee zorg je voor aansprekend onderwijs voor álle leerlingen en richt je jouw onderwijs met passie in.

Oplossingsgericht werken aan eigenaarschap van de groep/klas

Leer als teams hoe je oplossingsgericht werkt en een sfeer in de school/klas neerzet waarin alle kinderen tot leren komen en verantwoordelijk nemen voor zowel het groepsleerproces als het eigen leerproces.

Pedagogisch Specialisme (MBO plus) - verdiepingscursus

Leer meer over de kinderen met wie je dagelijks werkt op school, de peuterspeelzaal of in de opvang.

Pedagogisch Specialisme (MBO plus) - verdiepingscursus

Leer meer over de kinderen met wie je dagelijks werkt op school, de peuterspeelzaal of in de opvang.

Pedagogisch Specialisme (MBO plus) - verdiepingscursus

Leer meer over de kinderen met wie je dagelijks werkt op school, de peuterspeelzaal of in de opvang.

Proefstuderen Master Passend Meesterschap (MPM)

Het volgen van een masteropleiding lijkt je wel wat en de Master Passend Meesterschap (MPM) spreekt je aan? Je wilt graag eerst beter weten wat de master inhoudt? Kom dan dit voorjaar op de Marnix Academie ‘proefstuderen’. Een ideale mogelijkheid om je te oriënteren op deze master.

Programmeren met kinderen

Ontdek hoe je kinderen in onder-, midden- en bovenbouw kunt leren programmeren met en zonder computer. Door programmeren ontwikkelen kinderen computational thinking en probleemoplossend vermogen en leren ze logisch nadenken en creatief denken.

Rijke leeromgeving, rekenen en taal in groep 1 en 2

Krijg handvatten om hoeken te ontwerpen die de ontwikkeling van rekenvaardigheden en taalvaardigheden stimuleren.

Schoolcontactpersoon-vertrouwenspersoon

Doe kennis op van de rol en de taak van de schoolcontactpersoon binnen de schoolorganisatie en krijg handvatten om als contactpersoon aan de slag te kunnen gaan.

Sensomotorische ontwikkeling in de kleutergroepen

Je hebt inzicht in de sensomotorische ontwikkeling van het jonge kind en hebt kennis van concrete mogelijkheden voor het bevorderen van de motorische ontwikkeling binnen je eigen klassensituatie.

Signaleren en bespreken van kindermishandeling

Professionaliseren op de wet meldcode, een blended cursus

Specialist Hoogbegaafdheid & Differentiatie (Post-HBO)

Wat is er nodig om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen aan (mogelijk) hoogbegaafde leerlingen? Op welke wijze kun je deze leerlingen signaleren en begeleiden? Welk onderwijsaanbod is passend? Hoe kun je dit inbedden in het schoolbeleid? Welke leerkrachtvaardigheden zijn hierbij nodig?

Specialist Integraal Kindcentrum (Post-HBO)

Ontwikkel kennis, visie en vaardigheden voor het werken in het IKC. Maak je eigen Plan van aanpak waarmee je aan het werk kunt in je eigen praktijk.

Specialist Integraal Kindcentrum (Post-HBO) Middag/avondvariant

Ontwikkel kennis, visie en vaardigheden voor het werken in het IKC. Maak je eigen Plan van aanpak waarmee je aan het werk kunt in je eigen praktijk.

Specialist Leerproblemen-RT basis (Post-HBO)

Leer op een professionele wijze hulp verlenen aan leerlingen die pedagogische en/of didactische hulp nodig hebben. Begeleid kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op de leergebieden lezen, spellen, schrijven en rekenen.

Specialist Leerproblemen-RT basis (Post-HBO) Middag/avondvariant

Leer op een professionele wijze hulp verlenen aan leerlingen die pedagogische en/of didactische hulp nodig hebben. Begeleid kinderen met specifieke onderwijsbehoeften op de leergebieden lezen, spellen, schrijven en rekenen.

Specialist Nieuwkomersonderwijs

Veel scholen en leraren hebben nu en de komende tijd te maken met in- en uitstroom van nieuwkomers. Dat brengt veel vragen met zich mee, zowel op schoolniveau als in de groepen. Een belangrijk startpunt voor het onderwijs is taalverwerving, maar er zijn veel meer facetten. Het vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden.

Specialist Nieuwkomersonderwijs middag/avondvariant

Veel scholen en leraren hebben nu en de komende tijd te maken met in- en uitstroom van nieuwkomers. Dat brengt veel vragen met zich mee, zowel op schoolniveau als in de groepen. Een belangrijk startpunt voor het onderwijs is taalverwerving, maar er zijn veel meer facetten. Het vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden.

Specialist Sportieve en Gezonde School (Post-HBO)

Het bevorderen van een gezonde leefstijl krijgt op basisscholen steeds meer aandacht. Kinderen die lekker in hun vel zitten, pres-teren namelijk ook beter! Wil jij een sleutelrol vervullen binnen jouw school op het gebied van gezondheid en bewegen? Dan is deze post-hbo-opleiding wellicht iets voor jou!

Specialist Toekomstgericht Onderwijs (Post-HBO) - middag-avondvariant

Leer aspecten van 21e eeuws leren te initiëren, coördineren en toe te passen in de school en in de groep.

Specialist Toekomstgericht Onderwijs, 21e eeuws leren (Post-HBO)

Leer aspecten van 21e eeuws leren te initiëren, coördineren en toe te passen in de school en in de groep.

Spel en spelbegeleiding

Leer hoe de spelontwikkeling bij jonge kinderen verloopt, welke vormen van spelbegeleiding er zijn en op welke wijze je deze kunt inzetten in jouw onderwijs.

Spelend leren en ontdekken door drama

Leer hoe je drama kunt gebruiken bij het behalen van de leerdoelen van andere vakken en hoe drama bijdraagt aan de sociale, morele en intellectuele autonomie van kinderen.

Studiebijeenkomst Engels vvto, hoe pak je het aan?

Maak een start met vroeg vreemdetalenonderwijs (vvto).

Supervisie

In supervisie reflecteer je op werkervaringen en oefen je met nieuw gedrag.

Teambijeenkomst Ontdeklab ‘naar toekomstgericht onderwijs’

Met je eigen team wordt op een onderzoeksmatige wijze gewerkt aan het vormgeven van toekomstgericht onderwijs. Er wordt gebruik gemaakt van het Marnix Ontdeklab en de digitale tools.

Trainer (Update) Mentorentraining

Ontwikkel je eigen ( update) mentorentraining en leer hoe je die kunt uitvoeren.

Uitdagen tot gesprek

Heb jij in je kleuterklas of peutergroep te maken met kinderen die nog weinig zeggen? In deze cursus leer je hoe je deze kinderen verleidt tot praten door middel van doen-alsof-spel

Update Intern Coördinator Opleiden in de school

Wees op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van het opleiden en beoordelen van studenten en verdiep je begeleidingsvaardigheden.

Update Mentorentraining ‘in-company’

De mentor speelt een cruciale rol in de opleiding van de student. Wees op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in het begeleiden en opleiden van studenten en verdiep je begeleidingsvaardigheden.

Vakspecialist muziek (Post-HBO)

Er is een grote vraag naar leraren basisonderwijs die gespecialiseerd zijn in het vak muziek en die zo kunnen bijdragen aan de verbetering van het culturele klimaat in de school. Ook is er behoefte aan breed inzetbare vakspecialisten muziek die als begeleider van collega’s in andere klassen bijzondere taken kunnen verrichten, kartrekkers zijn voor muzikale activiteiten en bijvoorbeeld een schoolkoor of schoolorkest leiden.

Van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen

Begrijpen wat je leest is een belangrijke voorwaarde om te kunnen leren. Maar met een goed technisch leesniveau ben je er nog niet! Andere voorwaarden zijn ook nodig. Zo heeft een kind voldoende algemene kennis nodig om effectief met begrip te kunnen lezen.

Versterk de projectles! Meten en meetkunde, onderzoekend vormgegeven.

Meet- en meetkunderesultaten omhoog door doelgerichte vormgeving van de projectlessen

Visie op identiteit, verwoord en verbeeld

Vind antwoord op de vraag: Wat is kenmerkend voor onze identiteit en hoe communiceren we dat naar buiten?

Wat is Zij-instroom?

Heb je altijd al in het basisonderwijs willen werken? Het zij-instroomtraject biedt je de mogelijkheid om via een geschiktheidsonderzoek en een adaptief verkort scholingstraject een bevoegdheid te krijgen als leraar in het (speciaal) basisonderwijs.

Week van de religie op jouw school

Leer een informatieve projectweek op te zetten over religie, die van betekenis is voor leerlingen met verschillende religieuze achtergronden.

Wegwijs in de Vreedzame School

Basiscursus om het programma De Vreedzame School te leren kennen. De uitgangspunten, inhouden van de blokken, de mediatorentraining en het voorbeeldgedrag van de leraar komen aan de orde.

Weinig taal, toch in gesprek

Heb jij kinderen in je kleuterklas of peutergroep die nog weinig zeggen? En wil je weten hoe je die kunt verleiden tot praten?

Welke levensbeschouwelijke positie past bij onze school?

Een duidelijke levensbeschouwelijke positie van de school. Je gaat verschillende scenario’s verkennen en een keuze maken voor een positie.

Welke levensbeschouwelijke positie past bij onze school?

Een duidelijke levensbeschouwelijke positie van de school. Je gaat verschillende scenario’s verkennen en een keuze maken voor een positie.

Woorden maken wijzer

Verbeter lezen met begrip door in te zetten op woordenschat. Leer het samenspel tussen woordenschat en begrijpend lezen als leerkracht te ondersteunen!

Woordenschat en begrijpend lezen in alle vakken

Heb kennis van de voorwaarden voor goed begrijpend luister- én begrijpend leesonderwijs én weet de rol van woordenschat bij lezen met begrip te benutten. Maak de transfer van deze (opgedane) kennis naar het inzetten van begrijpend luisteren/lezen en woordenschat bij alle vakken. Hierdoor wordt samenhang gecreëerd tussen de domeinen van taal en de diverse vakgebieden. Denk bijvoorbeeld aan het belang van inzicht hebben in woordenschat en begrijpen lezen bij rekenen en wereldoriëntatie.

Woordenschat en begrijpend lezen in alle vakken

Leer hoe woordenschat en begrijpend lezen ingezet kunnen worden bij alle vakken. Daardoor wordt samenhang gecreëerd tussen de domeinen van taal en de diverse vakgebieden.

ZelfKonfrontatiemethode (ZKM®)

Bij vragen rond stress en burn-out, leiderschap en loopbaan

Geen opleidingen gevonden

Zoeken

Soort

Thema's

Periode

Prijs

Doelgroep

Studiebelastinguren

Uitsluitend maatwerk

Aantal bijeenkomsten