Leer welke belangrijke ontwikkeling peuters en kleuters doormaken op het gebied van zelfregulatie en welke rol de executieve functies hierbij spelen. Ontwikkel vaardigheden om in te spelen op ontwikkelingsmogelijkheden.
Opbrengst
Je hebt kennis opgedaan over de executieve functies: de hogere cognitieve functies die ons gedrag, dus ook ons ‘leergedrag’, controleren, reguleren en aansturen. Je weet hoe deze samenhangen met het toenemende vermogen van jonge kinderen om hun eigen gedrag te reguleren. Je hebt inzicht in de ondersteuningsbehoeften van jonge kinderen met betrekking tot de ontwikkeling van de executieve functies en zelfregulatie. Bovendien heb je vaardigheden ontwikkeld om af te stemmen op specifieke ondersteuningsbehoeften.
Informatie
Zelfregulatie speelt een belangrijke rol in de schoolloopbaan van kinderen. Wanneer kinderen hun eigen gedrag goed kunnen aansturen, verloopt het leerproces gemakkelijker en ontstaan er minder gedragsproblemen. De executieve functies spelen een belangrijke rol bij zelfregulatie en zijn in de peuter- en kleuterleeftijd volop in ontwikkeling. Bij excecutieve functies gaat het om bijvoorbeeld taakinitiatie (beginnen aan opgedragen taak), planning, priorisering, aandacht richten en emotieregulatie.
Veel van de dagelijkse routines in kindercentra en kleuterklassen zijn er al op gericht deze ontwikkeling te ondersteunen, toch is dit niet altijd genoeg. Sommige kinderen vinden het moeilijk om zich in de groep te handhaven, mee te spelen of hun boosheid onder controle te houden. In deze cursus krijg je inzicht in waarom verschillende pedagogisch en didactische middelen goed werken en leer je om deze nog gerichter in te zetten. Kennis uit de neuropsychologie over de executieve functies wordt hierbij praktisch toepasbaar gemaakt voor pedagogisch medewerkers en leerkrachten.
Tijdens de cursus wordt behandeld:
- Wat zijn de executieve functies en hoe verloopt de normale ontwikkeling?
- Welke ontwikkelingsproblemen kunnen zich voordoen en hoe uit zich dat bij jonge kinderen?Hoe kan de ontwikkeling van de executieve functies worden ondersteund?
- Hoe kan de leeromgeving worden afgestemd op specifieke ondersteuningsbehoeften?
De theorie wordt uitgewerkt aan de hand van praktijksituaties, waarbij een actieve inbreng van de deelnemers wordt verwacht.
De cursus geeft handvatten waarmee je in de eigen praktijk aan de slag kan. Tijdens de terugkombijeenkomst worden ervaringen uitgewisseld en staat eigen casuïstiek centraal.
De prijs is inclusief eenmaal lunch, administratie- en materiaalkosten.