Met je eigen team wordt op een onderzoeksmatige wijze gewerkt aan het vormgeven van toekomstgericht onderwijs. Er wordt gebruik gemaakt van het Marnix Ontdeklab en de digitale tools.
Met je eigen team, verspreid over het schooljaar, wordt op een onderzoeksmatige wijze gewerkt aan het vormgeven van toekomstgericht onderwijs met het hele team. Het team stelt zelf een thema vast en werkt dit onder begeleiding van een onderwijsadviseur uit. Er wordt gebruik gemaakt van het Marnix Ontdeklab en de digitale tools. Thema’s kunnen bijvoorbeeld zijn:
• Onderzoekend en ontwerpend leren
• Computational thinking en programmeren
• Higher Order Thinking Skills (HOTS)
Bijeenkomst 1 (één dagdeel):
Visie op toekomstgericht onderwijs en het vaststellen van een gezamenlijke ambitie voor innovatie. Zo kan het de ambitie van jouw school zijn om door 'onderzoekend en ontwerpend leren' kinderen tot actief leren te brengen. Er worden dan de volgende onderzoeksvragen gesteld: Wat is onderzoekend en ontwerpend leren? Wat is actief leren? Welke middelen zet ik in bij actief leren? In deze bijeenkomst leggen we gezamenlijk de ambitie vast.
Bijeenkomst 2 (twee dagdelen):
Het team bespreekt de gevonden antwoorden op de onderzoeksvragen en verkent in het Ontdeklab (of onderwijsadviseur komt met leskist naar de school) welke mogelijkheden digitale leermiddelen zoal bieden bij het uitvoeren van de vernieuwing.
Bijeenkomst 3 (één dagdeel):
Met het team wordt de verzamelde informatie geordend en een actieplan gemaakt. Hierbij kun je denken aan ‘een onderwijsontwerp voor de dag van morgen’.
Bijeenkomst 4 (twee dagdelen):
Het team voert de acties in het plan van aanpak uit. Vervolgens probeert het team het onderwijsontwerp samen in het Ontdeklab uit, evalueert en stelt bij. Ook is er een mogelijkheid om met leerlingen naar het ontdeklab te komen om het uit te proberen óf de onderwijsadviseur komt met een leskist met de tools naar de school.
Bijeenkomst 5 (één dagdeel):
Het team evalueert de uitgevoerde acties, de opbrengsten en het proces. Eventueel volgt bijstelling. Met het team wordt vastgesteld waar en wanneer het onderwijsontwerp wordt ingezet.
Doelen
Na afloop van de bijeenkomsten heeft het team een onderwijsontwerp uitgewerkt, uitgetest en de toepassing afgesproken. Er is gebruik gemaakt van de inspirerende omgeving van het Marnix Ontdeklab. Het team is eigenaar van de innovatie.
Aanmelden
Mail het ontdeklab met je vragen en jouw doel voor de training: moc@hsmarnix.nl. Daarna nemen wij contact op voor een intake waarin doel, dagen en tijdvakken gezamenlijk verder worden scherpgesteld en vastgesteld.
Schrijf je hier in