Opdrachten voor leerlingen zo formuleren dat ze echt uitnodigen tot verbeelding.
Opbrengst
Na afloop van de cursus kun je opdrachten formuleren die kinderen uitnodigen tot verbeelding, al dan niet gekoppeld aan andere vakken.
Informatie
Het leven en leren begint met waarnemen. Rond de vier jaar zijn de hersenen zover ontwikkeld dat het dominante denken van waarnemen naar 'verbeelden' verschuift. Verbeelden in de betekenis van verzinnen, voorstellen, fantaseren, voorspellen, inleven en spelen. En dat blijft de hele basisschool zo.
In deze cursus leer je hoe opdrachten kunt geven die controleerbaar zijn en toch zo open dat het kind het denken, de ervaring of gevoelens kan tonen.
We behandelen:
- taxonomie van verbeelden (Nillson 2011)
- open maar controleerbare opdrachten formuleren.
- omzetten van werkjes (gesloten opdrachten) en ideetjes van Pinterest naar opdrachten die uitnodigen tot verbeelden.
- een ‘opdracht voor morgen in de groep’ uitvoeren om te ervaren en te onderzoeken
- het beoordelen van werk