ICT Lab | Proeverij

Proeverij ICT Lab 

  • Datum: 9 maart 19.00 -21.00 uur

  • Voor wie: (aankomende) leerkrachten basisonderwijs en andere geïnteresseerden 

De wereld verandert in hoog tempo en het onderwijs verandert mee. Technologie zoals ICT biedt mogelijkheden om het onderwijs te versterken en leerlingen voor te bereiden op een samenleving die steeds digitaler wordt.  

De Marnix Academie wil met haar ICT Lab scholen ondersteunen en inspireren bij hun zoektocht naar de mogelijkheden van nieuwe technologie in het onderwijs. In het ICT Lab kunnen scholen kennismaken met voorbeelden van technologie, zoals robotica, apps, 3D printers en augmented en virtual reality. 

Tijdens de proeverij maak je kennis met verschillende tools uit het ICT Lab. We onderzoeken samen de mogelijkheden van deze technologie vanuit vier perspectieven:

1.    Inzet als middel: Hoe zet je technologie in om je onderwijs te versterken en verrijken? 
2.    Digitale geletterdheid: Hoe maak je leerlingen digitaal vaardiger? 
3.    Wetenschap & technologie: Hoe stimuleer je onderzoekend en ontwerpend leren?
4.    Sociaal ondernemerschap: Hoe daag je leerlingen uit om actief en ondernemend bij te dragen aan een betere wereld?

Programma

Tijdens de proeverij staat ‘hands on minds on leren’ centraal. Na een korte kennismaking en inleiding over technologie en onderwijs gaan de deelnemers zelf aan de slag. In groepjes krijgen ze een ontwerpopdracht vanuit een maatschappelijk vraagstuk, bijvoorbeeld “Ontwerp een oplossing waardoor kinderen meer gaan bewegen.” Met een zelfgekozen tool uit het ICT Lab maakt elke groepje een prototype van hun oplossing. 
Tijdens het ontwerpen krijgt elk groepje een dialoogkaart mee, waardoor het gesprek over de meerwaarde van technologie wordt gestimuleerd. Na uitwisseling van de oplossingen wordt gezamenlijk teruggekeken op deze meerwaarde: in hoeverre was de technologie van meerwaarde voor het leren, stimuleerde het digitale geletterdheid, hoe kwam W&T terug en wat was de meerwaarde ten aanzien van sociaal ondernemerschap?

19.00 – 19.20 uur     
Kennismaking en inleiding: vier perspectieven op het gebruik van technologie in het onderwijs.

19.20 – 19.30 uur 
Korte toelichting diverse tools, zoals green screen, CoSpaces, Makey Makey en Scratch.

19.30 – 20.30 uur
In groepen aan de slag met een ontwerpopdracht rondom een maatschappelijk vraagstuk: bedenk een oplossing en bouw een prototype voor …….!
Alle groepjes krijgen een dialoogkaart mee met vragen vanuit de vier perspectieven. Dit stimuleert het gesprek over de meerwaarde van technologie tijdens de ontwerpopdracht.

20.30 – 21.00 uur
Uitwisselen van de oplossingen en analyse van de opdracht vanuit de vier perspectieven: welke meerwaarde biedt de technologie?

Meld je aan voor de Proeverij

Naam

Proeverij op maat? 

Stuur ons een e-mail, dan organiseren we graag een Proeverij op een gezamenlijk vastgestelde datum.