Ontdeklab » Kraak de code

Kraak de code

Ontdek de geheime code op de poster!

In deze les ontdekken de leerlingen hoe computers denken en hoe programmeurs werken.

Ze maken kennis met de begrippen pixel, binaire code en algoritme en leren (de)coderen en debuggen als een programmeur. 

Lesdoelen

  • De leerlingen kunnen uitleggen wat pixels, binaire codes en algoritmes zijn.
  • De leerlingen kunnen een eenvoudig algoritme uitvoeren en ontwerpen.
  • De leerlingen kunnen een binaire code omzetten in eenvoudige beelden en andersom.
  • De leerlingen kunnen fouten die ze maken bij het (de)coderen opsporen en oplossen (debuggen).

Aansluiting op leerplankader computational thinking SLO

(Op 12-1-2018 ontleend aan http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/digitale-geletterdheid/computational-thinking/voorbeeldmatig-leerplankader)

  • (Her)formuleren van een probleem zodat een computer het kan oplossen
  • Gegevens analyseren: logisch ordenen en analyseren van gegevens, begrijpen van gegevens, vinden van patronen, trekken van conclusies
  • Algoritmes en procedures: gebruiken van een serie geordende stappen om een probleem op te lossen of een bepaald doel te bereiken
  • Eenvoudige algoritmes zelf ontwerpen en fouten hierin verbeteren (debuggen)

Download hier de lesbrief Code maken / kraken.

Hier kunt u de poster downloaden

Alleen de code downloaden? Klik hier.