Over ons » Nieuws
Nieuwsoverzicht

Power to the teachers

Geschreven door Henk Logtenberg

Op 28 juni 2019 vlieg ik terug van mijn 10-daagse onderdompeling in Lesson Study in Japan. Een reis boordevol met culturele en onderwijsinhoudelijke indrukken. Te veel om in één blog weer te geven. Daarom zal ik de aankomende tijd in diverse onderwijsmagazines uitgebreid publiceren over verschillende aspecten van deze unieke studiereis.  Alvast een paar eerste indrukken.

Power to the teachers

Voor een rekenmagazine schrijf ik:

In de periode van 17 tot en met 28 juni 2019 heb ik mogen deelnemen aan IMPULS Immersion 2019, een onderdompelingsprogramma in Lesson Study, georganiseerd door de IMPULS (International Math-teacher Professionalisation Using Lesson Study, Gakugei Universiteit, Tokio) en de Lesson Study Alliance (Chicago). Samen met 34 onderwijsprofessionals uit de VS en VK ben ik voor Nederland uitgenodigd om in de volle breedte kennis te kunnen maken met Lesson Study op school-, districts- en nationaal niveau. In totaal heb ik 7 scholen/klassen (6 basisscholen en één klas van de onderbouw van het voortgezet onderwijs, verbonden aan de Gakugei Universiteit) bezocht, waarvan 5 in de Prefectuur Tokio en 2 in de Prefectuur Yamanashi (150 km ten westen van Tokio). Een belangrijk onderdeel van het IMPULS programma 2019 is het verdiepen in de Japanse reken-wiskunde didactiek bij probleemoplossend rekenen-wiskunde

Over de nabespreking van een Onderzoeksles schrijf ik aan collega’s:

Op de tafel van de uitvoerende leerkracht liggen de opengeslagen reken-wiskunde journaalschriften van de leerlingen. Tussen de teamleden en de voorbereidingsgroep ontstaat een verdiepend gesprek over het uitvoeren van de opdracht/taak van de leerlingen waarbij drie vragen centraal staan:

1. Wat was de opdracht/taak voor de leerlingen?
2. Welke data van de leerlingen (mondelinge en schriftelijke reacties) zijn er waargenomen tijdens de uitvoering van de opdracht/taak?
3. Heeft de les een bijdrage geleverd aan een verandering in het denken van de leerlingen bij het oplossen van dit probleem?

Voor het Samen op Expeditie project Lesson Study van de Marnix Academie heb ik een gesprek met Toshiakira Fujii, Ph.D (Professor of Mathematics Education & President of Japan Society of Mathematical Education)

Vol enthousiasme laat ik aan Fujii het Marnix Academie Lesson Study model (MALS) zien, dat gebaseerd is op zijn artikelen (zie het blog van 4 juni 2019). Over zijn bril kijkt hij mij aan en glimlacht: ‘Dat ziet er goed uit’! Ik vertel hem meer over het ‘Samen op Expeditie Lesson Study project van de Marnix Academie. Hij begint te stralen als ik hem vertel: (a) dat de vraag van de partnerscholen centraal staat; (b) dat er een wederzijdse leersituatie ontstaat tussen opleiding en praktijk. Hij raakt helemaal op dreef als ik hem vertel dat ik de Budokan heb bezocht. Met zijn 7e Dan Kendo heb ik een gesprekspartner gevonden, die met beide benen op de grond is blijven staan.

Aan thuis App ik …

Wat een spoorwegennetwerk in Tokio. Stations met 7 spoorwegverdiepingen, iedereen kijkt op de mobiele telefoon tijdens de reis, maar niemand belt, iedereen is stil. Logisch dat je hier met mondkapjes loopt, je staat ‘neus aan neus’.

Wat een groepsdynamiek onder de deelnemers van IMPULS Immersion2019, mensen die hart voor goed onderwijs hebben.

Maar het meeste waarvan ik onder de indruk ben …

Je ziet dat Lesson Study van de teachers zelf is gebleven. Het zijn niet de researchers maar de practitioners die in samenwerking met de opleiding de kloof tussen theorie en praktijk willen overbruggen. Het zijn de teachers zelf die de Lesson Study bijeenkomsten regisseren. Van het voorbereiden, uitvoeren en nabespreken van de onderzoekslessen tot en met het opruimen van de stoelen na een districtsbijeenkomst.

Power to the teachers!