Expertise » Individuele begeleiding

Elke leerling heeft recht op een gemotiveerde en vitale leraar
De kwaliteit van het onderwijs wordt voor het grootste deel bepaald door de persoon die dit onderwijs vormgeeft. Leraren die zin in hun werk hebben, met passie en inzet voor de klas staan. Schoolleiders die met plezier het team motiveren. Dat is wat elke leerling nodig heeft. Dat is wat leraren, schoolleiders en bestuurders graag willen.

Begeleiding
Soms gaat je werk niet zo vanzelf en heb je behoefte aan individuele begeleiding. Wellicht zijn volgende situaties herkenbaar?

  • Stel, je bent directeur van een basisschool. Je krijgt te maken met lastige situaties zoals veeleisende ouders, onmacht van collega’s en onderlinge irritaties. Je doet je best, maar toch heb je het gevoel dat je tekortschiet. Je vraagt je af welke begeleiding of coaching je collega(‘s) zou kunnen ondersteunen.
  • Je staat al jaren voor de klas. Tot nu toe heb je altijd met veel plezier gewerkt, maar zonder verklaarbare reden is je werkplezier opeens weg. Je hebt het gevoel niets meer goed te kunnen doen in de ogen van een ander. Daar word je onzeker van en je gaat met tegenzin naar je werk.
  • Je komt net van de PABO. Je hebt je eigen klas en wilt het allemaal heel goed doen. Maar het wordt gaandeweg te veel. Je gaat twijfelen en komt slecht tot rust.
  • Je hebt een druk gezin en een drukke baan en worstelt met het vinden van een goede balans tussen werk en privé.

Als dat zo is dat kan een vorm van begeleiding je ondersteunen. In een persoonlijk gesprek helpen wij je een goede keus te maken uit verschillende vormen van begeleiding.

Vormen
Individuele begeleiding kent de volgende vormen:

Uitgangspunten
Bij de begeleiding hanteren we een aantal belangrijke uitgangspunten. Individuele begeleiding is gericht op het persoonlijk functioneren van mensen, voornamelijk in werksituaties. Bij het begeleiden werken we vanuit de autonomie en het ontwikkelvermogen van mensen. De begeleiding sluit daarbij aan. In het begeleidingsproces staat gelijkwaardigheid centraal. Bij individuele begeleiding zijn drie randvoorwaarden van belang, namelijk:

  • je kiest zelf voor individuele begeleiding
  • je neemt verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkelproces
  • je bent eigenaar van je eigen ontwikkelproces

Adviseurs
De coaches en supervisoren zijn allen gecertificeerd en aangesloten bij landelijke beroeps-verenigingen. Zij kennen het onderwijs van binnenuit. Begeleiders zijn:

Anneke Aantjes
Klarian van Baren
Jacqueline Frentrop
Henriette Hoogenkamp
Anne-Marie van der Horst
Edith Pijpers
Mieke Staal
Broer Terpstra

Afspraak
Maak gerust een vrijblijvende afspraak. E-mail of bel naar het MOC of neem contact een van de adviseurs op.