Lisette Uiterwijk

Lisette Uiterwijk

Manager a.i.

 

De kwaliteit van het onderwijs versterken, is het uitgangspunt van Lisette van al haar werkzaamheden. Als interim manager van het MOC denkt Lisette mee bij de ontwikkeling van nieuwe professionaliseringsmogelijkheden, aansluitend bij de wensen vanuit de praktijk en nieuwe inzichten vanuit onderzoek en wetenschap. Zij is gepromoveerd op het versterken van het onderzoeksmatig werken in het basisonderwijs van bestuurder tot leerling.

Het stimuleren van onderzoeksmatig werken in het onderwijs doet ze in haar rol als opleidingscoördinator en kerndocent van de Master Educational Leadership bij Penta Nova. Zij is als associate lector betrokken bij het lectoraat Leiderschap in het onderwijs en doet daar onderzoek naar waardegericht leiderschap.

Daarnaast is Lisette redacteur van het tijdschrift Basisschoolmanagement en kennismakelaar bij de NRO Kennisrotonde, het online loket voor de beantwoording van vragen uit het onderwijs naar kennis uit onderzoek.

“Leren en groeien zorgt voor energie, uitdaging en nieuwe kansen!”

Mijn publicaties

Wetenschappelijk

  • Uiterwijk-Luijk, L., Krüger, M., Zijlstra, B., & Volman, M. (2019).  Teachers’ role in stimulating students’ inquiry habit of mind in primary schools. Teaching and Teacher Education, 86.
  • Uiterwijk-Luijk, L., Krüger, M., & Volman, M. (2019). Promoting inquiry-based working: exploring the interplay between school board, school leaders and teachers. Educational Management Administration & Leadership, 47(3): 475-497.
  • Uiterwijk-Luijk, L. (2017). Inquiry-based leading and learning in primary education. Inquiry-based working by school boards, school leaders and teachers and students’ inquiry habit of mind (Proefschrift). Universiteit van Amsterdam, Amsterdam.
  • Uiterwijk-Luijk, L., Krüger, M., Zijlstra, B., & Volman, M. (2017). Inquiry-based leadership: the influence of attitude, experienced social pressure and self-efficacy. Journal of Educational Administration, 55(5): 492-509.
  • Uiterwijk-Luijk, L., Krüger, M., Zijlstra, B., & Volman, M. (2017). The Relationship between Psychological Factors and Inquiry-based Working by Primary School Teachers. Educational Studies, 43(2): 147-164.


Vaktijdschriften

  • Uiterwijk, L., & Hoogenkamp, H. (2020). Een handleiding voor waardegericht leiderschap? Ideeën van schoolleiders. Basisschoolmanagement, (1): 24-25.
  • Hoogenkamp, H., Uiterwijk, L., & Andersen, I. (2019). Waardegericht leiderschap: hoezo? Een verkennend onderzoek naar beelden van schoolleiders bij waardegericht leiderschap. SchoolManagement Totaal, (6):14-18.
  • Uiterwijk, L, & Punt, R. (2019). Een onderzoekende houding in de lerarenopleiding. Wat zegt literatuuronderzoek over de onderzoekende houding van studenten in de lerarenopleiding? Van twaalf tot achttien, (11): 40-41.
  • Uiterwijk-Luijk, L. (2019). Het bevorderen van onderzoeksvaardigheden in het mbo. Profiel 28(2): 20-21.
  • Uiterwijk, L. (2018). Een onderzoekende cultuur in de basisschool. Basisschoolmanagement (5): 30-33.
  • Uiterwijk, L. (2017). Samen een stap verder. Hoe schoolleiders een onderzoekende cultuur in de school brengen. SchoolManagement, 19(6): 16-19.
  • Amels, J. & Uiterwijk, L. (2015). Voorkom ruis bij interpreteren data. SchoolManagement totaal, 17(2): 7-9.
  • Uiterwijk-Luijk, E. (2012). Werken met data. Basisschoolmanagement (01): 9-12.


Boekhoofdstukken

  • Uiterwijk, L. (2018). Goedkoop wc-papier is lekkerder! Over de onderzoekende houding van leerlingen in het primair onderwijs. In: M. Krüger (red.), Onderzoeksmatig leidinggeven. Handreikingen voor schoolleiders en bestuurders. Den Haag / Leuven: Acco.
  • Uiterwijk, L. (2018). Bestuurders, waar zijn jullie uitspraken op gebaseerd? Leidinggeven aan data vanuit het bestuur in het primair onderwijs. In: M. Krüger (red.), Onderzoeksmatig leidinggeven. Handreikingen voor schoolleiders en bestuurders. Den Haag / Leuven: Acco.
  • Uiterwijk, L. (2014). Onderzoeksmatig leiden en leren in de basisschool: een promotieonderzoek. In: M. Krüger (red.), Leidinggeven aan onderzoekende scholen. Bussum: Coutinho. 
  • Uiterwijk, L. (2014). De onderzoekende school van bestuur tot leerling. In: M. Krüger (red.), Leidinggeven aan onderzoekende scholen. Bussum: Coutinho.