Judith Amels

Adviseur

Voor het Marnix Onderwijscentrum is Judith opleidingscoördinator van de zij-instroom opleiding voor schoolleiders, ook wel directeuren van buiten genoemd. Zij vindt het belangrijk dat mensen zich verder kunnen ontwikkelen op een manier die bij hen past en die ze plezier geeft. Daarin uitdagingen aangaan, past bij Judith en dit doet zij met veel plezier in alle andere werkzaamheden die zij doet, zoals docent in de schoolleidersopleiding Vakbekwaam, de master Educational Leadership en in haar samenwerking met individuele schoolleiders en bestuurders waar het gaat om professionalisering en herregistratie.

Judith heeft promotieonderzoek gedaan naar de relatie tussen onderzoekend werken, gespreid leiderschap en het vermogen van leraren in het primair onderwijs om onderwijskundige veranderingen te realiseren.

“Goed onderwijs verzorgen voor alle kinderen is waar het in essentie altijd om moet gaan. Door samen te werken benutten we aanwezige expertise, en dat leidt tot onderwijsontwikkeling passend bij wat een schoolleider en zijn of haar team nodig hebben. Het is inspirerend om dat gezamenlijk te mogen doen.”

“Onderzoeksmatig werken versterkt gespreid leiderschap.”

Mijn activiteiten

  • Docent Master Educational Leadership
  • Docent Opleiding Schoolleider Vakbekwaam
  • Opleidingscoördinator zij-instroom opleiding voor schoolleiders

  • Senior onderzoeker Research & Design Marnix Innovatie Centrum

  • Coördinator Herregistratie voor schoolleiders via informeel en formeel leren

Expertise

Leiderschap in het onderwijs 

  • Leiderschapsconcepten vertaald naar de praktijk
  • Leiding geven aan onderwijsontwikkeling
  • Onderzoeksmatig werken
     

Selectie van Wetenschappelijke publicaties

  • Amels, J. & Teunis, G. (2018). Eruit halen wat erin zit, maar hoe doe ik dat? In: Krüger (red.) Onderzoeksmatig Leidinggeven. Handreikingen voor schoolleiders en bestuurders. ACCO: Leuven.
  • Amels, J. (geaccepteerd). Onderzoekend werken en gespreid leiderschap. Wie het weet, mag het zeggen. SchoolManagement Totaal.
  • Amels, J. Kruger, M., Suhre, S. & van Veen, K. (submitted). Impact of inquiry-based working on the capacity to change in primary education.
  • Amels, J. (2018). Gespreid leiderschap, onderzoekend werken en het verandervermogen van leraren in het primair onderwijs – het model getoetst. Paper gepresenteerd op de Onderwijs Research Dagen. Nijmegen, Nederland.
  • Amels, J. (2017). De invloed van onderzoekend werken en gespreid leiderschap op het verandervermogen van scholen in het primair onderwijs. Paper gepresenteerd op de Onderwijs Research Dagen. Antwerpen, België
  • Amels, J. & Teunis, G. (2017). Inquiry based working in eight primary schools in the Netherlands: a case study. Paper gepresenteerd op de International Congress for School Effectiveness and School Improvement. Ottawa, Canada.
  • Amels, J. (2016). Inquiry-based working, developmental capacity and leadership in the perspective of distributed leadership in Dutch primary schools. Poster gepresenteerd op de International Congress for School Effectiveness and School Improvement. Glasgow, Schotland.
  • Amels, J. & Uiterwijk, L. (2015). Voorkom ruis bij interpreteren data. SchoolManagement Totaal, 17(2), 7-9
  • Amels, J. & Krüger, M. (2014). Onderzoeksmatig leiderschap, gespreid leiderschap en verandercapaciteit. In: Krüger (red.), Leidinggeven aan onderzoekende scholen. Bussum: Coutinho.