
Wil jij graag coach in het onderwijs worden? Dat kan met deze post-hbo-opleiding. Na afronding ben je gecertifieerd coach en kun je als specialist andere leerkrachten ondersteunen bij complexe vragen over het verbeteren van hun beroepspraktijk.
De inschrijving voor deze opleiding is gesloten. Medio februari worden de gegevens voor schooljaar 2024/2025 gepubliceerd. Wil je bericht ontvangen wanneer je je kunt inschrijven, vul dan het formulier in.
8 bijeenkomsten | Start september 2023 | Niveau: Post-hbo
Meld je aan voor de voorlichting
Wat levert de opleiding Coach in het Onderwijs je op?
Na afronding van de opleiding coach je collega’s door ze te stimuleren na te denken over wat ze willen bereiken. Je werkt toe naar realistische keuzes die de coachee kan vertalen naar concreet handelen. Tegelijkertijd zorg je ervoor dat je coachee eigenaar blijft van zijn of haar eigen leerproces. Je doet dit professioneel op basis van een onderbouwde visie op coaching.
Ervaringen van oud-studenten
Enkele uitspraken van mensen die deze opleiding eerder volgden:
"Een opleiding met inhoud, top!" (Chalid Rezzki)
"Kundige docenten die je uitdagen je eigen pad te ontdekken." (Christianne van Alpen)
"De opleiding Coach in het onderwijs is direct toepasbaar in de praktijk." (Renske van Kampen)
"Een opleiding die bijdraagt aan het welzijn (en behoud) van leerkrachten." (Floor Fhilippa)
Opbouw van de opleiding Coach in het onderwijs
Een gecertificeerde coach is een leerkracht met als specialisme het ondersteunen van collega’s bij complexe vragen over het verbeteren van hun beroepspraktijk. Tijdens de opleiding voer je verschillende coachingsgesprekken. Je maakt de koppeling tussen theorie en praktijk en je onderzoekt deze door discussie en dialoog. Reflectie is een belangrijk onderdeel in dit professionaliseringsproces. Je wordt hierin gecoacht en begeleid door je studiecoach.
Competenties
De opleiding Coach in het onderwijs is competentiegericht. Een competentie wordt hierbij gezien als een persoonlijke bekwaamheid, die zichtbaar is in succesvol gedrag binnen de beroepspraktijk. Je voert gedurende de opleiding praktische coachingsopdrachten uit binnen de context van je eigen school. Op deze manier maak je je competenties eigen, binnen een cyclisch proces van waarnemen, denken, handelen en controleren. De tijdens de opleiding gemaakte coachingsopdrachten en trajecten worden onderdeel van je portfolio, waarmee je aantoont dat je aan het gestelde competentieprofiel voldoet.
Onderwerpen
De opleiding Coach in het onderwijs is sterk op de praktijk gericht en je zult dus ook veel oefenen tijdens de lesdagen. De volgende thema’s komen tijdens de opleiding aan bod:
- Coachen als begeleidingsstijl
- Achtergronden en facetten van coaching
- Voorwaarden en competenties voor succesvol coachen
- Het opzetten en uitvoeren van coachingstrajecten
- Coachingstechnieken en interventies
- Werken aan professionele ontwikkeling
Toetsing en evaluatie van het leerproces
Toetsing wordt gezien als onderdeel van het leerproces, waarbij de student feedback krijgt op zijn of haar ontwikkeling in relatie tot de competenties.
De toetsing bestaat uit:
- Intake-assessmentgesprek
- Tussentijdse feedback op opdrachten
- Een afsluitend assessment
Voor wie is deze post-hbo opleiding?
Leraren, intern begeleiders, bouwcoördinatoren en begeleiders van startende leraren
Persoonlijk advies
Heb je inhoudelijke vragen over de post-hbo Coach in het onderwijs? Neem dan contact op met Anne-Marie van der Horst. Zij helpt je graag verder.
Voor algemene vragen kan je terecht bij het MOC Servicebureau.
Waarom het Marnix Onderwijscentrum
✅ Opleidingsaanbod afgestemd op huidige ontwikkelingen
✅ Advies en scholing op maat
✅ Centraal in Nederland
✅ NVAO-geaccrediteerde hogeschool
✅ Kennis van de behoefte van onderwijsprofessionals
Wat is een Post-HBO?
Wil je meer weten over post-hbo’s? En weten welke post-hbo-opleidingen wij aanbieden?
Lees hier alles over post-hbo’s
De prijs is inclusief lunches, administratie- en materiaalkosten, diploma en vermelding in het abituriëntenregister, exclusief aan te schaffen literatuur.
Aantal bijeenkomsten
8
Studiebelastinguren
350
Lesdata
dinsdag 12 september 2023 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 10 oktober 2023 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 7 november 2023 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 12 december 2023 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 16 januari 2024 | 10.00-17.00 uur | Online tussenassessment* |
dinsdag 6 februari 2024 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 5 maart 2024 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 2 april 2024 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 14 mei 2024 | 10.00-17.00 uur | |
dinsdag 11 juni 2024 | 10.00-17.00 uur | Online eindassessment* |
Diplomering op nader te bepalen datum.
* Volgens individuele planning
Toelatingseisen
Studenten die de post-hbo-opleiding Coach in het onderwijs gaan volgen, bezitten een bacheloropleiding voor het onderwijs. Daarnaast beschikken zij over aantoonbaar basale kennis van coachingsprocessen en -vaardigheden. Deze basale kennis en vaardigheden omvatten de volgende aspecten:
-
communicatieve vaardigheden (luisteren, samenvatten, doorvragen)
-
kennis van het opzetten en uitvoeren van een coachingstraject
-
kennis van het verschil tussen coaching en werkbegeleiding
Daarnaast heeft de aspirant-student minimaal één coachtraject doorlopen als coach. Aspirant-studenten tonen deze kennis en vaardigheden aan middels een bewijs van deelname aan een relevante cursus/post-hbo-opleiding.
Aan te schaffen literatuur
- Vandamme, R. (2017).Handboek On twikkelingsgericht Coachen. Gent: Uitgeverij CoachingBooks.net.
- De Jong, A. (2020). No-Nonsense Coaching. Amsterdam: Boom uitgevers.
- Visser, C. (2018). Handboek Progressiegericht Coachen. Driebergen: Just-in-Time Books
Afronding & diplomering: certificering
Deze opleiding is geregistreerd bij CPION. Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je het postbachelordiploma Coach in het onderwijs en word je opgenomen in het abituriëntenregister.
Na de opleiding Coach in het onderwijs (Post-HBO)
Na het afronden van deze opleiding kan je aan de rol van coach in het onderwijs vervullen.
Taken die je kunt uitvoeren zijn:
- Coachen van starters en ervaren collega’s in het po, vo en MBO
- Teamcoaching
- Bovenschools coachen
- Coachen in andere educatieve sectoren
- Pedagogisch coach in de kinderopvang
Interessante vervolgopleidingen zijn:
Master Vitaliteit en Professionaliteit (MVP)
Master Leren en Innoveren (MLI)
Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Anne-Marie van der Horst. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.