Mentorentraining ‘in-company’

Begeleid op een professionele manier studenten van de Marnix Academie binnen het Partnerschap in Opleiding en Ontwikkeling.

Let op: deze cursus is uitsluitend bestemd voor partnerscholen van de Marnix Academie.

Opbrengst

Na de training weet je hoe je een student in jouw klas op een goede manier kunt begeleiden in zijn leerproces tot leraar basisonderwijs. Je neemt je rol als mede-opleider en stemt je begeleiding af op de leervragen van de student. Samen met collega’s kan je vormgeven aan een goede opleidingsschool.

Over het programma

Als mentor heb je het meest directe contact met studenten binnen de school. Je begeleidt en coacht hen in de dagelijkse praktijk. Het is belangrijk dat je weet wat enerzijds de opleiding van een student vraagt en wat anderzijds de rol van begeleider en coach van je vraagt. De cursus voor mentoren heeft een inhoudelijke kant en een trainingskant. Casussen, die door de deelnemers worden ingebracht, zijn belangrijk leermateriaal.

  • informatie over het partnerschap
  • de rollen in het praktijkleren
  • de basishouding van de mentor
  • de leerlijnen in de verschillende fasen van het praktijkleren
  • situationeel begeleiden
  • begeleidingsvaardigheden
  • het geven van ontwikkelingsgerichte feedback
  • beoordelen
  • een rijke leeromgeving
  • werken met bekwaamheidseisen en dialoogkaarten
  • dialogische reflectie
  • samen leren

De mentorentraining wordt alleen als maatwerk gegeven

Voor wie?

Mentoren binnen het partnerschap die zich willen professionaliseren in het begeleiden van studenten.

Op basis van afspraken in het partnerschap ‘Partners in opleiding en ontwikkeling’ worden de deelnamebedragen voor 25% doorberekend aan de opleidingsscholen binnen dit partnerschap. De overige 75% wordt gefinancierd uit de subsidie opleidingsschool.

Doelgroep

Leraar basisonderwijs

Docenten

Annette Schaafsma

Kosten

n.t.b.

Aantal bijeenkomsten

n.t.b.

Studiebelastinguren

12,0

In overleg

Heb je inhoudelijke vragen, mail dan naar Annette Schaafsma.