Erica de Goeij

Erica de Goeij

Erica de Goeij

Adviseur en opleidingsdocent

Mijn naam is Erica de Goeij en ik werk als onderwijsadviseur en opleidingsdocent bij de Marnix Academie. Ik heb onderwijskunde gestudeerd en ben al jaren actief in het begeleiden van (aankomende) leerkrachten. Ik ben betrokken, analytisch, kritisch en behulpzaam. Leren boeit mij; het proces, de groei, de verwondering.

Voordat ik in mijn huidige rol stapte, werkte ik jarenlang als groepsleerkracht en rekencoördinator op een basisschool. Daarnaast gaf ik met veel plezier les aan kinderen in de plusklas rekenen. Die ervaring vormt nog steeds de basis van mijn werk: dicht bij de praktijk, met oog voor wat kinderen en leerkrachten echt nodig hebben.

Mijn expertise ligt bij de didactiek van rekenen-wiskunde, het ontwikkelen van een wiskundige attitude en het stimuleren van probleemoplossend denken. Ik houd van getallen, maar nog meer van wat ze losmaken: nieuwsgierigheid, denkplezier en het verlangen om verder te kijken.

Ik vind het belangrijk dat kinderen zich kunnen verwonderen tijdens reken-wiskundelessen. Dat ze plezier ervaren, meer willen weten en daarom zelf vragen stellen. Reken-wiskundeonderwijs mag geen angst oproepen, maar moet juist betekenisvol zijn en ruimte bieden voor groei. Mijn uitgangspunt is: “Een vogel is nooit bang dat een tak breekt, want hij vertrouwt niet op de tak maar op zijn vleugels.” Die houding vanuit een cognitief veilig gevoel gun ik ieder kind. Kinderen leren op zichzelf te rekenen, in de breedste zin van het woord.

In mijn werk zet ik graag Lesson Study in. Samen lessen ontwerpen, uitvoeren en bespreken is voor mij een waardevolle manier om je als leerkracht te verdiepen in de vakdidactiek. Ik hecht daarbij veel waarde aan een omgeving waarin je fouten mag maken, vragen mag stellen en samen verder komt door ruimte te voelen voor het experimenteren.

Ik ben nieuwsgierig naar mensen en gemotiveerd om samen het onderwijs sterker te maken. Of het nu gaat om het begeleiden van startende leerkrachten en rekencoördinatoren, het ondersteunen van rekenteams of het begeleiden van schoolbrede trajecten — ik denk graag mee en werk graag mee.

Opleiding & Expertise

•    Hogeschooldocent en onderwijsadviseur
•    Expert rekenen-wiskunde 
•    Lesson Study
•    Toetsing en formatief handelen

Werkzaamheden bij de Marnix Academie

•    Docent Post-HBO opleiding Rekencoördinator
•    Maatwerk Lesson Study
•    Begeleiding rekentrajecten primair onderwijs
•    Docent deeltijdopleiding en scholingstraject zij-instroom 
 

Enkele uitgaven/artikelen

•    Vier didactische katernen over Lesson Study
•    Oonk, W. & De Goeij, E. (2006). Het Kanaal nummer 107. Wiskundige attitudevorming. Reken-wiskundeonderwijs: onderzoek, ontwikkeling, praktijk, 25(4), 37-39.
•    De Goeij, E. & Oonk, W. (2017). Het stimuleren van een wiskundige attitude. In: M. van Zanten (red.). Rekenen-wiskunde in de 21e eeuw. Ideeën en achtergronden voor primair onderwijs (71-78). Utrecht / Enschede: Panama, Universiteit Utrecht / NVORWO / SLO.
•    De Goeij, E. (2011). Sterke rekenaars en het rijtje van 100. In Volgens Bartjens, 30(4), 7-11. 
•    De Goeij, E. (2021). Kinderen houden van wiskundig nadenken. Volgens Bartjens, 41(1), 4-6.