Henriëtte Hoogenkamp

Henriëtte Hoogenkamp

Henriëtte Hoogenkamp

Adviseur

Met zin aan je werk: dat is wat Henriëtte voor ogen heeft bij haar verschillende werkzaamheden. Of het nu gaat om de bezinning op identiteit met een schoolteam, de individuele begeleiding van een zij-instromer of haar deelname aan het lectoraat Waardegericht Leiderschap. En met ‘zin’ bedoelt zij dan zowel het zinvolle, betekenisvolle als het vitale, energieke. Henriëtte houdt ervan om op een luisterende en tegelijk creatieve manier mee te denken over mooi onderwijs, waar leerlingen en leraren zich met plezier ontwikkelen, en waar zij weten hoe zij van betekenis willen zijn. Hierbij zet zij haar ervaring in als leerkracht primair onderwijs en als theoloog, maar ook haar opleidingen als supervisor, beeldcoach en assessor.  

“Met zin aan je werk.”

Ervaring van een schoolleider: “Ik zou de manier van werken van Henriëtte willen omschrijven als creatief, concreet en verbindend. Zij begrijpt de verschillen in beleving, gaat daar zorgvuldig mee om en tegelijk zijn haar creatieve werkvormen zo uitnodigend, dat iedereen meedoet. Na afloop heb je afspraken in handen waarmee je echt verder kunt.” (Ellen van Dorssen, Avonturijn Hilversum)

Activiteiten 

  • Identiteit: teambijeenkomsten en studiedagen leiden over levensbeschouwelijke identiteit, lesmateriaal maken waarin levensbeschouwelijke verhalen en filosofische vragen worden gecombineerd, identiteitswerkgroepen begeleiden
  • Cursus/begeleiding op gebied van filosoferen met kinderen, rouw op school, kinderen & echtscheiding
  • Individuele begeleiding van schoolleiders en leraren d.m.v. Supervisie of Beeldcoaching
  • Onderzoeker in Lectoraat Waardegericht Leiderschap Penta Nova
  • Leerkringbegeleider in de opleiding schoolleiders Penta Nova
  • Zij-instroom: coördinatie geschiktheidsonderzoeken en assessor
     

Artikelen/blogs

  • Waardegericht leiderschap: hoezo? Inge Andersen, Henriëtte Hoogenkamp en Lisette Uiterwijk, in samenwerking met leden kenniskring, in Schoolmanagement 2019
  • Waarden betekenisvol maken met leerlingen: zo kan het! Blog Penta Nova 2019
  • Een handleiding voor Waardegericht leiderschap? Henriëtte Hoogenkamp en Lisette Uiterwijk, in samenwerking met leden kenniskring, in Basisschoolmanagement 2020
  • Omgaan met heftige gebeurtenissen, aandacht voor botsende waarden en voor filosoferen in de klas in reactie op actualiteit, in Basisschoolmanagement 2021