
Een duidelijke levensbeschouwelijke positie van de school. Je gaat verschillende scenario’s verkennen en een keuze maken voor een positie.
Opbrengst
Het team heeft een gefundeerde keuze gemaakt uit de mogelijke posities in het ‘levensbeschouwelijk landschap’. Het is duidelijk wat leerlingen op deze school kunnen leren en ervaren als het gaat om levensbeschouwing en religie.
Over het programma
In deze snel veranderende maatschappij is het belangrijk om als school duidelijk te maken welke keuzes gemaakt (zullen) worden op het gebied van levensbeschouwing en religie. Het is belangrijk om dit te communiceren naar de ouders van de (nieuwe) kinderen, naar de omgeving, maar ook intern.
Eerst bekijken we het levensbeschouwelijk landschap: welke keuzes zijn er eigenlijk te maken? Wat betekenen de verschillende keuzes voor het lesaanbod, voor de vieringen, voor de leerkrachtvaardigheden? Vervolgens gaat het team verkennen welk levensbeschouwelijk verhaal past bij de school, bij het team, bij de leerlingen en bij de ouders, waarna het team kiest voor een passende positie. Vervolgens gaan teamleden onderzoeken wat de gekozen positie betekent voor het lesprogramma, voor vaardigheden van de leraren. Zo ontstaat er een duidelijk verhaal waarmee de school zich onderscheidt.
Voor wie?
Leerkrachten en schoolleiders in het basisonderwijs, basisschoolteams
Doelgroep
Leraar basisonderwijs
Kosten
n.t.b.
Aantal bijeenkomsten
n.t.b.
Studiebelastinguren
n.t.b.
Eén a twee dagdelen.
Datum/data in overleg
Inhoudelijke informatie: Mirjam Stroetinga