Rijke taal: rijke teksten leren schrijven

Rijke taal: rijke teksten leren schrijven

Verbeter de schrijfproducten van al je leerlingen. Hierbij is aandacht voor schrijfplezier en schrijfdidactiek.

Opbrengst

Je krijgt je leerlingen enthousiast aan het schrijven aan de hand van eigen ervaringen en bent daarbij gericht op de doelen van het stelonderwijs. Je kunt de doelen voor het schrijven en mondelinge interactie combineren.  

Over het programma

In drie middagen ga je aan de slag met het versterken van jouw schrijfonderwijs.  

Bijeenkomst 1 

  • Introductie: schrijfonderwijs op de basisschool  
  • Hoe staat het ervoor met het schrijfonderwijs? 
  • Van mondeling naar schrijven in logische stappen 
  • Kennismaking met werkwijze van taalvorming: 
    • Basiswerkvorm: taalronde
    • Reflectie: wat is effectieve schrijfdidactiek in de groepen 1 tot en met 4 en 5 tot en met 8? 
    • Kinderteksten bekijken: hoe ontwikkelen kinderen zich in het schrijven van ervaringsteksten/vertellingen? Wat is goed aan de tekst? Criteria voor schrijfproducten. 
    • Goede ervaringsonderwerpen kiezen
    • Kijken naar filmfragmenten
  • Praktijkopdracht
    ​​​​​​​

Bijeenkomst 2 

  • Uitwisseling van ervaringen in de eigen groep met de taalrondes: kort bespreken van positieve ervaringen, negatieve, twijfel, vragen 
  • Werkvorm: teksten schrijven en meteen bespreken
  • Achtergronden tekst bespreken en begeleiden bij het schrijven van teksten
  • Het verschil tussen ervaringsteksten en andere tekstgenres: voorbeelden en overzicht van genres 
  • Zicht op de leerlijn van groep 1 tot en met 8 
  • ​​​​​​​Praktijkopdracht 

Bijeenkomst 3   

  • Uitwisseling ervaringen met taalrondes en tekstbesprekingen
  • Theorie: over doelgericht werken aan verschillende tekstgenres 
  • Schrijven bij de zaakvakken 
  • Sterke en zwakke schrijvers begeleiden 
  • Teksten beoordelen 
  • Schrijven in het curriculum: leerlijn en plannen van lessen 

Voor wie?

Leraren basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Door deelnemers aan te schaffen literatuur 

  • Norden, S. (2018). Iedereen kan leren schrijven. Amsterdam: Coutinho. ISBN 9789046906101

De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten, exclusief aan te schaffen literatuur.

Doelgroep

Leraar basisonderwijs
Leraar bovenbouw
Leraar onderbouw
Intern begeleider

Docenten

Annette Bouwman

Kosten

€370

Aantal bijeenkomsten

3

Studiebelastinguren

10

Lesdata

maandag 10 februari 2025 15.30-17.30 uur
maandag 10 maart 2025 15.30-17.30 uur
maandag 7 april 2025 15.30-17.30 uur

Heb je vragen, mail dan voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Annette Bouwman. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.