
Formuleer voor jouw leerlingen een passend rekenaanbod met aandacht voor het versterken van hun zelfvertrouwen en motivatie.
Niet voor alle kinderen is de reken-wiskundeles een plezierige en leerzame activiteit. Leerlingen met rekenproblemen ervaren een gezamenlijke klassikale rekenles vaak als stressvol en frustrerend. Zij weten als geen ander hoe het voelt om te 'falen' in het maken van rekenopgaven. Wanneer zij niet op tijd de juiste support krijgen, kunnen faalervaringen zich opstapelen en een negatieve spiraal veroorzaken in de ontwikkeling. Dat vraagt om een preventieve aanpak door leerkrachten, remedial teachers en rekencoördinatoren. Hoe kunnen we een passend rekenaanbod formuleren voor leerlingen met rekenproblemen, met aandacht voor het versterken van hun zelfvertrouwen en motivatie? Een passend aanbod kan een individueel aanbod zijn, maar dat hoeft niet. Het is ook mogelijk een passend rekenaanbod te formuleren voor tweetallen, kleine groepen of hulpklassen. Uitgangspunten voor een preventieve aanpak van rekenproblemen zijn het protocol ERWD, de referentieniveaus (1F/1S) en de visie van Passende Perspectieven voor Rekenen. Wil je weten hoe je rekenproblemen kunt signaleren, analyseren en behandelen? Wil je vaardiger worden in het voeren van rekengesprekken om rekenproblematiek in kaart te brengen?
Voor wie?
Leraren primair onderwijs (basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs), intern begeleiders, rekencoördinatoren en leerspecialist/remedial teachers
Doelgroep
Leraar basisonderwijs
Intern begeleider
Leidinggevende
Docenten
Carla Rietberg
vakdocenten rekenen-wiskunde
Kosten
n.t.b.
Aantal bijeenkomsten
Studiebelastinguren
9
Minimaal 3 dagdelen.
Planning in overleg, bij voorkeur in oktober, maart of juni.
Inhoudelijke informatie en contact: Carla Rietberg