Rijk (taal)onderwijs aan meertalige leerlingen en nieuwkomers in het PO

Rijk (taal)onderwijs aan meertalige leerlingen en nieuwkomers in het PO

Alle (meertalige) kinderen kunnen meedoen in de les door taalontwikkelend les te geven in alle vakken.

Opbrengst

Je leert om vanuit een meertalige blik het onderwijs te benaderen. Je zet kennis over meertaligheid en tweedetaalontwikkeling in bij het lesgeven aan meertalige leerlingen (waaronder nieuwkomers). Je weet hoe je door rekening te houden met de context, het bewust stimuleren van de interactie en door het bieden van taalsteun tijdens alle lessen, leerlingen kunt betrekken bij de inhoud van de lessen. Je ontdekt dat ook andere leerlingen profiteren van deze aanpak. 

Over het programma

Bijeenkomst 1: Tweedetaalverwerving/meertaligheid 

In de eerste bijeenkomst staat kennis over taalverwervingsprocessen en tweedetaalverwerving en meertaligheid centraal. Je ontdekt wat de termen translanguaging en taalsensibilisering inhouden. Je weet welke vaardigheden nodig zijn om met meertaligheid in de klas aan de slag te gaan en wat  meertalige leerlingen nodig hebben bij de verwerving van het Nederlands. Ook verdiep je jezelf erin hoe meertaligheid als bron benut kan worden bij het leren in andere vakken. Daarbij ontvang je praktische handvatten om in de groep te werken aan het ondersteunen van de tweedetaalverwerving en het benutten van de meertaligheid.  

Bijeenkomst 2: Van dagelijkse Taal naar Schooltaal, van DAT naar CAT

In alle schoolvakken, zoals rekenen en de zaakvakken, leren leerlingen nieuwe inhouden. Om die inhouden te verwerven is taal nodig. Je leert hoe je specifieke schooltaal in de context kunt selecteren, zowel taal die bij het vak hoort als ook bepaalde begrippen (woordenschat) die bij het praten en denken over de inhoud van dat vak nodig zijn. Door te pendelen tussen dagelijkse taal en schooltaal weet je leerlingen te begeleiden bij taalontwikkeling in de context van het vak.

Bijeenkomst 3: Het bieden van taalsteun aan meertalige leerlingen (waaronder nieuwkomers)

Je weet hoe je taalsteun kunt bieden bij de inhouden van het vak. Door in de voorbereiding en tijdens de interactie te weten hoe taalsteun geboden kan worden. De schooltaal uit teksten over inhouden van vakken, moet door leerlingen ook actief geproduceerd worden. Bijvoorbeeld tijdens de interactie over de inhoud, maar ook in schriftelijke producten. Je leert dit proces gericht te ondersteunen, zodat je leerlingen de (school)taal actief gaan gebruiken en de begrippen in de praktijk toe kunnen passen.  

Bijeenkomst 4: Taal-denkgesprekken inzetten bij de vakken

Je leert om met je leerlingen taal-denkgesprekken te voeren om de kwaliteit van de bijdrage van leerlingen te vergroten. Door te weten vanuit welke invalshoek de actieve bijdrage van leerlingen versterkt wordt en door de uitbreiding van het repertoire van vragen stellen, zullen leerlingen in de gelegenheid gesteld worden hun denkproces te verwoorden. De focus is in de eerste bijeenkomsten gericht op taalontwikkelende gesprekken en het stimuleren van output. In deze bijeenkomst gaat het om de kwaliteit van de output te vergroten en het taal-denken te stimuleren. Je gaat gericht aan de slag om de kwaliteit van de leerling-uitingen te waarderen en te versterken.

Voor wie?

Leraren onderbouw, leraren bovenbouw, intern begeleiders, remedial teachers, nieuwkomersleerkrachten, taalcoördinatoren, begeleiders meertaligheid.
Bij voldoende cursisten zal er een splitsing in onderbouw en bovenbouw worden gemaakt.

De prijs is inclusief administratie- en materiaalkosten.

Docenten

Ada van Dalen
Annette Bouwman

Kosten

€679

Aantal bijeenkomsten

4

Studiebelastinguren

16

Lesdata

 
maandag 23 september 2024 14.30-17.30 uur
maandag 18 november 2024 14.30-17.30 uur
maandag 27 januari 2025 14.30-17.30 uur
maandag 24 maart 2025 14.30-17.30 uur

Heb je vragen, mail voor praktische informatie naar het MOC Servicebureau of voor inhoudelijke informatie naar Ada van Dalen. Het MOC Servicebureau is ook via Whatsapp bereikbaar.