De leerlingenpopulatie verandert, wat nu?

De leerlingenpopulatie verandert, wat nu?

De diversiteit op het gebied van cultuur en religie neemt toe. Voor leraren en schoolleiders roept dit vragen op als: Hoe maken we verbinding tussen ieders normen en waarden? Waar staan wij zelf als school voor, waarin bewegen we mee en waarin niet? Onze adviseurs kunnen je helpen om antwoorden op deze vragen te krijgen.

Opbrengst

Je hebt als team inzicht in culturele en religieuze diversiteit. Ook weet je hoe je met het team goed kunt inspelen op de diversiteit in de school. 

Over het programma

In minimaal twee bijeenkomsten komen deze vragen aan de orde. Zowel op het gebied van kennis en vaardigheden als van attitude ga je aan het werk met een of meer van deze thema’s : 

  • Culturele, sociale en religieuze diversiteit: hoe bereiken we elkaar? 
  • Straatcultuur en schoolcultuur: hoe bereiden we alle leerlingen voor op onze samenleving? 
  • Identiteit van de school: waar staan we voor?  
  • Werken aan de relatie met de leerlingen en met hun ouders: hoe werken we aan ‘thuis voelen op school’? 

Daarnaast kan ook aan de orde komen: 

  • Taal, NT2 en meertaligheid 
  • Vreedzame school en multiculturele buurt 
  • Vluchtelingen in de school 
  • Intercultureel communiceren 

Bij de intake met directie en een afvaardiging van het team bespreken we waar het accent moet liggen in de scholing en hoeveel bijeenkomsten passend zijn. 

Aantal bijeenkomsten

n.t.b.

Studiebelastinguren

n.t.b.

Het aantal bijeenkomsten wordt in samenspraak met de school vastgesteld. Daarbij wordt uitgegaan van minimaal twee bijeenkomsten van vier uur.

Inhoudelijke informatie: Henriëtte Hoogenkamp