Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Top (Post-HBO)

Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Top (Post-HBO)

Ben jij intern begeleider en wil je je verder ontwikkelen in je rol? In opleiding Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Top leer je vanuit jouw visie op inclusief onderwijs en vanuit jouw kennis en kwaliteiten, de rol van intern begeleider te verdiepen. Het versterken van de onderwijskwaliteit staat hierbij centraal.

8 bijeenkomsten  |  Start september 2024  |  Niveau: Post-hbo

Meld je aan voor de voorlichting

Of schrijf je direct in voor de opleiding

Deze opleiding is het vervolg op Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Basis.


Wat levert de post-hbo-opleiding Intern Begeleider als kwaliteitscoördinator Top jou op? 

In deze opleiding vergroot je je vaardigheden in het coachen en begeleiden van de collega’s en het team. Na afronding van de opleiding ben je in staat om, vanuit jouw visie op inclusief onderwijs en vanuit jouw kennis en kwaliteiten, jouw rol van intern begeleider als kwaliteitscoördinator te verdiepen, passend bij jouw onderwijspraktijk. 

Opbouw van de post-hbo-opleiding Intern Begeleider als kwaliteitscoördinator Top

Tijdens de opleiding Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Top is de eigen onderwijspraktijk de belangrijkste plaats om te leren. Leren wordt hierbij gezien als een actief, betekenisvol en toepassingsgericht proces. Van jou als student wordt een actieve leerhouding verwacht en het nemen van verantwoordelijkheid voor het eigen leerproces. Je voert gedurende de opleiding praktijkopdrachten uit en vraagt hierop feedback van collega’s en management. In de opleiding wordt gewerkt met leerteams van 4 à 5 personen. In het leerteam bespreek je op welke wijze opdrachten vanuit de opleiding binnen je schoolpraktijk kunnen worden uitgevoerd. Met elkaar wordt gereflecteerd op jouw handelen als intern begeleider als kwaliteitscoördinator. 

Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Top is gebaseerd op de beroepsstandaard van de landelijke beroepsgroep voor begeleiders in het onderwijs (LBBO) uit 2022.

Meld je aan voor de voorlichting 

Onderwerpen  

In deze opleiding staan vier grotere onderwerpen centraal: 

  • Professionele identiteit 
  • Het coachen van leerkrachten richting kwalitatief goed onderwijs 
  • Teamleren en lerend maken van kritische beroepssituaties 
  • Het (mede) begeleiden van schoolontwikkeling en verandermanagement 

De visie van de intern begeleider als kwaliteitscoördinator en de visie van de school op zorg en inclusie zijn de onderlegger voor het handelen binnen de onderwijspraktijk. 

Voor wie is de post-hbo-opleiding Intern Begeleider als kwaliteitscoördinator Top?  

Intern begeleiders, orthopedagogen en zorgcoördinatoren
 

NB. Op sommige scholen is een intern begeleider een leerkracht met een taak. Deze post-hbo-opleiding voorziet niet in een pabo-diploma. 

Persoonlijk advies

Heb je inhoudelijke vragen over de post-hbo-opleiding Intern Begeleider als kwaliteitscoördinator Top? Neem dan contact op met Mieke Staal of Judith Kooijman. Zij helpen je graag verder. 

Voor algemene vragen kun je terecht bij het MOC Servicebureau.  

Stuur een e-mail

Whatsapp ons

Waarom het Marnix Onderwijscentrum

✅ Studenten geven onze post-hbo’s gemiddeld een 8,3 
✅ Opleidingsaanbod afgestemd op actuele ontwikkelingen 
✅ Docenten zijn vakspecialisten met praktijkervaring 
✅ Hogeschool gespecialiseerd in het basisonderwijs 
✅ Gevestigd in Midden-Nederland 

Wat is een Post-HBO?

Wil je meer weten over post-hbo’s? En weten welke post-hbo-opleidingen wij aanbieden? 

Lees hier alles over post-hbo’s  


Let op

Heb je al een masteropleiding Orthopedagogiek, Onderwijskunde, Passend Meesterschap, Educational Needs of Leren & Innoveren afgerond, dan is het post-masteraanbod Intern begeleider als kwaliteitscoördinator ook interessant voor jou.


De prijs is inclusief lunches, administratie- en materiaalkosten, diploma en vermelding in het abituriëntenregister, exclusief aan te schaffen literatuur.

Doelgroep

Intern begeleider

Docenten

Mieke Staal
Judith Kooijman-Spelt

Kosten

€3.088

Aantal bijeenkomsten

8

Studiebelastinguren

350

Lesdata

Intakegesprek op afspraak    
woensdag 25 september 2024 09.30-16.30 uur  
woensdag 6 november 2024 09.30-16.30 uur  
woensdag 27 november 2024 9.30-16.30 uur  
woensdag 11 december 2024 09.30-16.30 uur  
woensdag 22 januari 2025 09.30-16.30 uur Feedbackgesprek (op afspraak)
woensdag 12 februari 2025 09.30-16.30 uur  
woensdag 19 maart 2025 09.30-16.30 uur Bijeenkomst met schoolleiders
woensdag 16 april 2025 09.30-16.30 uur  
woensdag 21 mei 2025 09.30-16.30 uur  
woensdag 18 juni 2025 09.30-16.30 uur Eindpresentatie (op afspraak)

 

Aan te schaffen literatuur 

Verplicht

  • Bellersen, M. & Kohlman, I. (2021). Praktijkboek intervisie, Proces & methoden. Boom uitgevers. (ISBN: 9789462764064) 
  • Steeneveld, M.(2020). Appreciative inquiry, waarderende werkvormen voor trainers, teamcoaches en veranderaars. Boom uitgevers. (ISBN: 9789024428762) 
  • Visser, C. (2018). Handboek progressiegericht coachen, een praktische gids voor coaches en studenten. Just-in-time books. (ISBN: 9789079750078) 
  • Staal, M., Tjallema, M. en Van Velthooven, B. (2023), Inspirerend begeleiden. De intern begeleider als aanjager van onderwijskwaliteit. Acco Uitgeverij (ISBN 9789492398222) 

Aanbevolen

  • Leenman, T. (2021). Verandergedrag, hoe je gedragsverandering interactief stimuleert. Boom uitgevers. (ISBN: 9789024443918) 
     

Afronding & diplomering: certificering 

Deze opleiding is geregistreerd bij CPION. Na het succesvol afronden van de opleiding ontvang je een postbachelordiploma Intern begeleider als kwaliteitscoördinator Top en word je opgenomen in het abituriëntenregister. 
 

Na de post-hbo-opleiding Intern Begeleider als kwaliteitscoördinator Top 

Na deze opleiding kan je met meer kennis als Intern begeleider op jouw school aan de slag. 

Je hebt overzicht op het gebied van leren en ontwikkelen van de leerlingen, het functioneren van leerkrachten en het team en de onderwijskwaliteit. Dit vraagt om onderzoeksmatige, strategische, teamcoachende, veranderkundige en leertheoretische kwaliteiten. Je bent in staat om de schoolleider te informeren, te inspireren, zodat er strategische keuzes worden gemaakt en gerealiseerd. Je hebt geleert hoe je met behulp van Intervisie met het team kunt leren. 

Interessante vervolgopleidingen zijn: