Docent in de schijnwerpers | Henk Logtenberg: "Ik wil mensen laten glimlachen bij rekenen-wiskunde"

Henk Logtenberg

Henk Logtenberg is dé expert op het gebied van reken- en wiskundetrajecten binnen het MOC. Hij geeft onder andere les bij de post-hbo-opleiding Coördinator Rekenen en ondersteunt scholen bij het versterken van hun reken- en wiskundeonderwijs. Daarnaast is hij werkzaam als projectleider Lesson Study. Om hem beter te leren kennen, staat Henk deze maand in de schijnwerpers!

Hoe is jouw interesse voor het onderwijs ontstaan?

Mijn onderwijswortels komen vanuit het Friese land. Een deel van mijn familie was daar werkzaam in het onderwijs. Je wordt er dan toch een beetje door besmet. Inmiddels is mijn interesse voor het onderwijs uitgegroeid naar een passie. Ik vind het leuk om met studenten/kinderen te werken en ze iets (nieuws) te leren. Vooral om ze naar een hoger niveau te brengen, waarvan ze eerst dachten dat dit niet tot de mogelijkheden behoorde om te leren.

Wat vind je belangrijk om mee te geven aan studenten?

Als je lesgeeft aan kinderen, dan werk je met de parels van andere mensen. Wil je voor je eigen kinderen of familie ook niet dat zij het beste krijgen wat je hen kunt bieden? Professioneel gezien vind ik het belangrijk dat mensen ontdekken dat je met samenwerking veel verder kunt komen. Je hoeft niet alles zelf uit te vinden. Meestal heeft iemand anders dit al gedaan. Maak hiervan gebruik en zet de expertise van elkaar in.

Hoe maak jij impact in jouw rol als docent? 

Ik probeer mensen weer te laten glimlachen bij rekenen-wiskunde. De glimlach laat vaak zien dat het wel goed zit in de binnenwereld. Ik hoop dat de mensen – of dat nu leerlingen, studenten of leerkrachten zijn – weer meer greep krijgen op de kwantitatieve wereld om hen heen.

Aan welk moment denk jij met een glimlach terug? 

Ik heb vele momenten in het onderwijs waarbij ik met een glimlach op terugkijk. Maar het meest memorabele moment is dat er drie keer achter elkaar een verschillende leerling uit mijn groep 8 Nederlands kampioen hoofdrekenen werd bij het 24Game spel. Iedereen dacht dat ik steengoede rekenaars in de klas had, maar dat was niet zo. Het geheim zat in het collectief. Als klas samen rekenen en oefenen voor een kampioenschap, waarbij iedereen belangrijk is. Of je nu een sterke of minder sterke rekenaar was. Dit is de start geweest van mijn reken-wiskunde carrière.

Naar aanleiding van deze successen ging ik op studiereis naar de Verenigde Staten, ging zelf rekenspelen ontwikkelen en werd ik projectleider van een Europees onderwijsproject over de Euro. Samen met internationale collega’s tourde ik door Europa en maakten we een film over de intrede van de Euro. Tegelijkertijd ontwikkelden we onderwijsmaterialen die ingezet konden worden bij het rekenen met de Euro. Een prachtige tijd.

En van welk moment uit je loopbaan heb je het meeste geleerd?

Van momenten waarop het niet liep in een groep. Onlangs gaf ik samen met collega’s een workshop op Bonaire die niet liep en waar veel weerstand uit de groep kwam. Samen met de rekencoördinatoren in opleiding hebben we deze casus geanalyseerd en besproken hoe je zulke ingewikkelde situaties in het moment kunt laten kantelen.

Wat had je willen worden als je niet in het onderwijs terecht was gekomen?

In de herfsttijd van mijn loopbaan word ik mij er steeds meer bewust van dat het een groot voorrecht is als je in gezondheid en met plezier je werk kunt doen. In mijn geval in het onderwijs. Twee belangrijke pijlers voor mij zijn autonomie en samenwerking. Deze beide pijlers heb ik goed weten te combineren in het onderwijs. Het onderwijs is daarom een goede match die bij mij past.

 

Over het MOC

Het Marnix Onderwijscentrum verzorgt nascholing en advies aan onderwijsprofessionals met als doel het onderwijs te ondersteunen en te versterken. Dat doen we met praktische cursussen, lange diepgaande post-hbo opleidingen, individuele coaching en advies op maat.

Bekijk alle opleidingen