Onderwijs aan nieuwkomers

Onderwijs aan nieuwkomers

Wil je in jouw school, bestuur of samenwerkingsverband het onderwijs aan nieuwkomers en meertalige leerlingen beredeneerd vormgeven, dan bieden wij een keuze uit diverse thematische bijeenkomsten. Welk aanbod in jouw context passend is, stemmen wij graag tijdens een vrijblijvende intake met je af.

Opbrengst

Je verwerft kennis en vaardigheden om als leerkracht af te stemmen op nieuwkomers binnen het onderwijsaanbod van de school. 

Over het programma

Heb jij nieuwkomers in de groep? Dan kan het Marnix Onderwijscentrum op maat helpen de onderwijsprofessionals verder te professionaliseren. We denken graag met je mee hoe onze scholing het huidige onderwijs op de school kan versterken. Zo dragen we bij aan een duurzame ontwikkeling om het leerkrachthandelen af te stemmen op nieuwkomers binnen het bestaande onderwijsaanbod. 

Om een zo adequaat mogelijk professionaliseringsaanbod samen te stellen, gaan we graag in gesprek over de vraagstukken die in de school/scholen leven. Tijdens een vrijblijvend online intakemoment lichten we de inhouden van deze bijeenkomsten toe en stemmen we graag af op de context van jouw school/bestuur/samenwerkingsverband.  

  • Het professionaliseringsaanbod kan uit de volgende thema's samengesteld worden:  
  • Taalverwerving en NT2, vanuit een meertalige blik
  • Taal- en begripsontwikkeling door mondelinge taalvaardigheden in (leer-)gesprekken
  • Van mondelinge gesprekken naar het schrijven van teksten (in verschillende genres)
  • Het ondersteunen van taal in alle vakken door het bieden van taalsteun (voor-tijdens-na)
  • Het ondersteunen van lezen met begrip en/of het leren lezen van nieuwkomers
  • De rol van de moedertaal tijdens het leren van het Nederlands en de inhouden van de vakken
  • Het pedagogisch groepsklimaat en de rol van sociaal-emotioneel leren hierin
  • Traumasensitief lesgeven: wat is de rol van de leerkracht wél en wat niet
  • Omgaan met afscheid nemen, verlies en rouw na een migratie
  • Educatief partnerschap met de meertalige ouder ontwikkelen
  • Van intake naar ontwikkelingsplan, monitoring en evaluatie/toetsing
  • Etc. 

Bij het ontwerpen van dit professionaliseringsaanbod gaan we uit van minstens drie bijeenkomsten van gemiddeld drie uur. Tussen de bijeenkomsten voeren de deelnemers van dit scholingstraject een passende opdracht in de eigen groep uit.  

Samen met een interne werkgroep en/of professionele leergemeenschap afstemmen of het houden van tussentijdse werkbijeenkomsten voor een duurzame verankering in de school kan worden besproken.
Daarnaast wordt ook de mogelijkheid geboden om onder begeleiding van onze experts het nieuwkomersbeleid te schrijven of te actualiseren.
 

Voor wie?

Reguliere scholen, taalscholen, taalklassen met gemiddeld minstens 25 procent nieuwkomers/meertaligen per groep, regio-academies of samenwerkingverbanden 
 

Aan te schaffen literatuur

In afstemming met de opdrachtgever

Doelgroep

Leraar basisonderwijs
Leraar bovenbouw
Leraar onderbouw
Intern begeleider
Leidinggevende
Docent vo/mbo/hbo
Zij-instromer

Docenten

Ada van Dalen
Annette Bouwman
Eva van Leeuwen
Anette de Groot

Kosten

n.t.b.

Aantal bijeenkomsten

3

Studiebelastinguren

15

Drie bijeenkomsten van drie uur en zes uur zelfstudie

Planning in overleg

Voor inhoudelijke informatie: Ada van Dalen
 

Interessante cursus:

Aan de slag met nieuwkomersbeleid in je school