Betekenisvol werken aan duurzame inzetbaarheid

Betekenisvol werk

Elke dag in het onderwijs, op de basisscholen en op de Marnix Academie zijn we op zoek naar het werken vanuit betekenis. Wat is belangrijk voor mij? Waar ben ik enthousiast over? Wie wil ik helpen? En waar ben ik goed in en doe ik graag? Zicht krijgen op deze vragen helpt jou om steeds meer energiebronnen te vinden in jouw werk om er op deze manier voor te zorgen dat je bijdraagt aan een energieke en vitale leeromgeving. Kortom aan het roer staan van je eigen duurzame inzetbaarheid.

Dit geldt niet alleen voor ons als professionals maar ook voor studenten. Hoe maken zij een duurzame start met hun loopbaan en kunnen zij vitaal en geïnspireerd blijven in dit mooi en uitdagende vak?

Het goede gesprek hierover aangaan met een student of een startende leraar kan nog behoorlijk een uitdaging zijn. Het model betekenisvol werk kan hierbij helpen. In een gesprek met een ander kun je beginnen aan het formuleren van een antwoord over: 

  • Interesse: sluit je werk aan op wat belangrijk is voor jou, weet je (nog) waarom je het doet? 

  • Waarden: weet je of en hoe je verschil maakt, weet je wat je bijdraagt? 

  • Talenten: kun je in je werk jouw talenten inzetten en voel je jezelf competent? Hoe draag je bij? 

  • Doelgroep: Waar maak je graag het verschil en met wie? Waar en bij wie hoor je? 

Word je hier enthousiast van en wil je je meer verdiepen in de materie rondom duurzame inzetbaarheid? Volg dan de post-hbo specialist duurzame inzetbaarheid! Met deze opleiding verdiep je je in vraagstukken in je school en kun je jouw collega’s, studenten en starters coachen bij hun vraagstukken op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Hiermee sluit deze opleiding goed aan bij het takenpakket van een schoolopleider of Bovenschools Opleidingscoördinator die al dagelijks bezig zijn met het stimuleren en begeleiden van leren. 

Meer informatie? Meld je aan voor een voorlichting.